Pięć zaskakujących  faktów dotyczących diet i odchudzania

Na temat skutecznej i efektywnej diety krąży tak wiele mitów, że odsianie spośród nich rzetelnych faktów nie należy do łatwego zadania. Gdy wejdziemy do księgarni internetowej i wpiszemy hasło DIETA, znajdziemy ponad 2000 tysiące pozycji w samym dziele z książkami! Dlaczego jest ich tak wiele?

Odpowiedź jest prosta - ludzie zawsze będą zainteresowani tym, jak schudnąć i jak być zdrowym, i chętnie kupią książki, zwłaszcza, gdy ich tytuły krzyczą „Schudnij w dwa tygodnie”. To z kolei oznacza zyski dla autorów. Jest jednak kilka rzeczy, których autorzy tych książek z pewnością Ci nie powiedzą, Oto one!

1. To, jaki rodzaj diety stosujesz, nie ma większego znaczenia

Oczywiście to, co jesz i ile jesz, ma ogromne znaczenie i od tego będą zależeć Twoje efekty.

Nie ma jednak znaczenia, jaki rodzaj diety wybierzesz. Nie ma znaczenia, w jaki sposób nazwiesz zmianę swoich nawyków żywieniowych. To, czy wybierzesz dietę paleo czy wegańską czy może ketogeniczną lub po prostu zbilansowaną, ma drugorzędne znaczenie. Żadna z tych diet nie jest magiczna ani lepsza od innej. Liczy się bilans kaloryczny i bazowanie na produktach o niskich stopniu przetworzenia.

Jeśli zastosujesz jakąkolwiek dietę i będziesz jej odpowiednio przestrzegać, będzie przynosiła efekty.

2. Dieta nie jest głównym czynnikiem prowadzącym do zdrowia

Większość ludzi uważa dietę za najważniejszy element gwarantujący zdrowie. W dużej mierze tak jest. Dieta pomaga ludziom odzyskać zdrowie. Obniża masę ciała, stężenie glukozy na czczo, wpływa na poprawę profilu lipidowego, obniża ciśnienie krwi i zmniejsza ilość tkanki tłuszczowej. Zbyt rygorystyczna dieta może jednak również zmniejszać czynność tarczycy i obniżać spontaniczną aktywność fizyczną oraz popęd płciowy.

Poza dietą niezwykle istotne dla optymalizacji zdrowia są ćwiczenia. Kiedy ćwiczysz, ciało adaptuje się do wysiłku, co owocuje zwiększoną pojemnością serca, niższym tętnem spoczynkowym, niższym ciśnieniem krwi, lepszą gęstością kości, zwiększeniem masy mięśniowej, lepszą pamięcią i lepszej jakości snem.

Dieta jest świetna dla naszego zdrowia, ale nie jest panaceum na wszystkie dolegliwości. Najlepszym wyborem jest połączenie zdrowego odżywiania z aktywnością fizyczną.

3. Nieustanne stosowanie diet jest niekorzystne dla zdrowia i sylwetki

Stosowanie rygorystycznych diet, przeplatane okresami jedzenia bez ograniczeń, to błędne koło prowadzące donikąd. W trakcie stosowania diety chudniesz po to, by po jej zakończeniu szybko zyskać dodatkowe kilogramy. I tak w kółko. Przy czym każda kolejna dieta przynosi coraz słabsze rezultaty.

Zamiast szukać kolejnej diety cud, dzięki której schudniesz szybko 10 kilogramów, zacznij stopniowo zmieniać swoje nawyki żywieniowe. Możesz zacząć od małych kroków, takich jak picie większej ilości wody mineralnej i zjadanie większej ilości świeżych warzyw.

Powolna zmiana nawyków przyniesie dużo więcej korzyści w dłuższej perspektywie czasu, a Ty w końcu uwolnisz się od stosowania diet.

4. Nie potrzebujesz oczyszczających detoksów

Popularność diet i terapii sokami, które mają oczyszczać organizm z toksyn, jest przytłaczająca. Autorzy i propagatorzy obiecują niebywałe efekty, przyrost energii, spadek wagi, lepsze samopoczucie, piękną cerę, włosy itd.

Prawda jest jednak taka, że nie potrzebujesz przeprowadzać żadnych detoksów! Nasze ciało zostało przystosowane do wydalania toksyn. Znajdują się one wszędzie, nawet w wodzie. Jeśli nasz organizm nie byłby przystosowany do tego, aby je wydalać, nie bylibyśmy w stanie żyć.

W „detoksie” bierze udział skóra (pot), płuca (oddech – wydech), nerki (mocz), układ trawienny (stolec) oraz królowa detoksu, czyli wątroba.

To w jakim stopniu nasz organizm radzi sobie z toksynami, zależy w dużej mierze od tego, jaki styl życia prowadzimy. Jeśli rzeczywiście dojdzie do sytuacji, w której Twój organizm nie radzi sobie w odpowiednim stopniu z detoksykacją, rozwiązaniem problemu nie będą raczej owocowe i warzywne soki.

5.  Utrata wagi i utrata tkanki tłuszczowej nie zawsze idą w parze!

 „Stracił 10 kg w dwa tygodnie”. Jak często widzisz taki nagłówek w gazetach czy w Iinternecie? Robi wrażenie prawda? Prawda jest jednak taka, że większość utraconej masy ciała to woda i zalegająca wcześniej treść pokarmowa! Utrata tłuszczu i utrata masy ciała to nie to samo. Bardzo szybko można stracić DUŻO wody, podczas gdy utrata tłuszczu trwa sporo dłużej.

To, że spadek wagi nastąpi w dłuższym przedziale czasu, również nie gwarantuje, że tracisz tkankę tłuszczową. Jeśli stosujesz restrykcyjną dietę i nie wykonujesz treningów wzmacniających, tracisz nie tylko tkankę tłuszczową, ale niestety również w dużej mierze tkankę mięśniową. W rezultacie można w ten sposób doprowadzić do pogorszenia składu ciała. To znaczy, do zwiększenia procentowej zawartości tkanki tłuszczowej w ciele.

Efektywna i udana redukcja masy ciała, to redukcja, w czasie której nie tyle spada masa ciała, co obserwujemy spadki tkanki tłuszczowej, przy zachowaniu jak największej ilości tkanki mięśniowej.

Nie sugeruj się więc jedynie zmianami na wadze. Patrz również w lustro i mierz obwód pasa. Obwód pasa jest jednym z głównych wyznaczników prawidłowej masy ciała i zdrowia. Otyłość brzuszna jest jednym z najbardziej niebezpiecznych typów otyłości.

Podsumowując

Większość książek o dietach próbuje sprzedać Ci konkretny, często skrajny pomysł, obiecując rewelacyjne efekty. Smutna prawda jest taka, że prawie wszystkie z nich nie mówią Ci prawdy i nie przekazują tego, co naprawdę musisz wiedzieć.

Zamiast szukać diety cud, porywać się na wymyślne rozwiązania, stosować diety oczyszczające, brnąc w bardzo restrykcyjne metody, po prostu zacznij stopniowo zmieniać swoje nawyki żywieniowe. Zadbaj również o aktywność fizyczną i dobrej jakości sen. Prawdopodobnie stosując się do tych zaleceń, nie zgubisz 10 kg w dwa tygodnie. Pamiętaj jednak, że w tak krótkim czasie nie jesteś w stanie zrzucić takiej ilości tkanki tłuszczowej. W długiej perspektywie czasu proponowane przez nas rozwiązanie będzie dużo bardziej korzystne, zarówno dla Twojego zdrowia, jak i wyglądu sylwetki.