13 afrodyzjaków, które  podnoszą także poziom testosteronu

Martwisz się spadkiem poziomu testosteronu wraz z upływem lat? Testosteron  wpływa na wiele tkanek, nie tylko funkcje rozrodcze. Odgrywa ważną rolę w budowaniu mięśni, zdrowiu sercowo-naczyniowym, ogólnej równowadze hormonalnej, a także regulacji nastroju i tempie metabolizmu. Możesz wspomagać swoje ciało w utrzymaniu prawidłowego poziomu testosteron, wprowadzając do swojej diety określone produkty.

Oto 13 produktów, które w naturalny sposób zwiększają poziom testosteronu.

1. Jajka

Jajka są naturalnym źródłem zdrowego cholesterolu. Większość badań pokazuje, że u osób zdrowych cholesterol zawarty w jajach nie powoduje wzrostu poziomu cholesterolu w surowicy. Nie powoduje również wyższego ciśnienia krwi. W rzeczywistości cholesterol z jaj działa, jako prekursor hormonów, w tym testosteronu. Jajka są również doskonałym źródłem białka, ponieważ zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy.

2. Ostrygi (cynk)

Ostrygi to jeden z najpopularniejszych naturalnych pokarmów, który może pomóc Ci zwiększyć poziom testosteronu. Od dawna ostrygi uznawane są za afrodyzjak. Ostrygi przyczyniają się do zwiększenia poziomu testosteronu dzięki wysokiej zawartości cynku.

3. Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek jest podstawą kuchni śródziemnomorskiej. Liczne badania wykazały, że osoby mieszkające w regionie Morza Śródziemnego (spożywające oliwę z oliwek w codziennych posiłkach) były zdrowsze i w mniejszym stopniu zagrożone ryzykiem rozwoju chorób sercowo-naczyniowych. 

Oliwa z oliwek jest bogata w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które pomagają zwiększyć produkcję testosteronu. Jedno z badań wykazało, że w ciągu dwóch tygodni od wprowadzenia oliwy z oliwek, jako głównego źródła tłuszczu w diecie, poziom testosteronu wzrósł średnio aż o 17%. Wszystko dzięki temu, że oliwa ma działanie przeciwzapalne i promuje większą wrażliwość komórkową na testosteron. Olej ten jest również doskonały, jako środek przeciwutleniający, chroniąc komórki przed uszkodzeniem przez wolne rodniki.

Dodaj do swojej sałatki 1-2 łyżki oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia.

4. Masło

Masło zapewnia zdrowe tłuszcze nasycone, które organizm może wykorzystać do wytworzenia hormonów steroidowych, takich jak testosteron.

Inne kluczowe składniki odżywcze, które można uzyskać z prawdziwego masła, to witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, takie jak: K2, D, E i A. Witaminy te odgrywają również ważną rolę w produkcji hormonów.

5. Kawa

Według badań, jedna do dwóch filiżanek mocnej kawy każdego dnia może pomóc Ci podnieść poziom testosteronu. Jest to równoważne od 200 do 400 mg kofeiny.

Nie oznacza to, że im więcej kofeiny przyjmiemy, tym wyższy będzie nasz poziom testosteronu. Zbyt duża ilość kofeiny prawdopodobnie podniosłaby poziom kortyzolu, który wyrządziłby więcej szkody, niż pożytku. 

6. Orzechy brazylijskie (selen)

Orzech ten jest doskonałym naturalnym źródłem selenu, jak również świetnym naturalnym boosterem testosteronu. Według badań, regularne przyjmowanie selenu może znacznie podnieść poziom testosteronu w surowicy.

Zalecamy spożywanie 3-6 orzechów brazylijskich dziennie, jako naturalne źródło selenu w diecie.

7. Seler naciowy

Seler zawiera dwa ważne sterole roślinne. Są to androstenol i androstenon. Mają one wpływ na produkcję androgenów. Seler zawiera również flawonoidy, które działają, jako środki antyestrogenowe. Jeden szczególny flawonoid o takim działaniu nazywa się luteoliną. Najlepsze rezultaty osiągniesz, jedząc seler na surowo. 

8. Brokuły (DIM)

Brokuły i inne warzywa krzyżowe zawierają związek o nazwie DIM. Diindolemetyl jest silnym związkiem antyestrogenowym. DIM wpływa na poprawę metabolizmu estrogenu, a tym samym obniżenie poziomu estrogenów, jeśli mamy ich zbyt dużo. Wysoki poziom estrogenu ma tendencję do hamowania produkcji testosteronu.

9. Czerwone wino / winogrona

Winogrona i czerwone wino są bogatymi, naturalnymi źródłami resweratrolu. Resweratrol jest rodzajem przeciwutleniacza. Pomaga chronić komórki przed toksynami i wolnymi rodnikami.

Ten związek znany jest głównie z pozytywnego działania na układ sercowo-naczyniowy, wpływa on jednak również na prawidłową produkcję hormonów.

10. Granat

Ten orzeźwiający owoc to źródło wielu przeciwutleniaczy, które pomagają poprawić zdrowie reprodukcyjne mężczyzn. Granat przyczynia się do poprawy przepływu krwi w ciele, w tym do genitaliów. Jedno z badań wykazało, że picie soku z granatów codziennie, może zwiększyć poziom testosteronu nawet o 24% już po 2 tygodniach ciągłego spożywania. 

11. Fasola Fava (L-Dopa)

Zawartość L-dopa w ziarnach fasoli fava przyczynia się do jej pozytywnego wpływu na poziom testosteronu. L-dopa promuje wzrost poziomu dopaminy w mózgu, a także poziom hormonu wzrostu. Więcej dopaminy oznacza więcej testosteronu, a więcej hormonu wzrostu oznacza więcej mięśni! 

12. Pyłek sosny

Regularne spożywanie pyłku sosnowego podwyższa stężenie wolnego testosteronu we krwi. Dzięki temu stymuluje libido, ułatwia erekcję, przeciwdziała zmęczeniu, pomaga w radzeniu sobie ze stresem i działa przeciwutleniająco.

Pyłek sosny jest również gęsty w składniki odżywcze. Ma wszystkie 22 niezbędne aminokwasy i co najmniej 100 różnych enzymów, a także 30 minerałów i 15 różnych witamin. Wszystko to przyczynia się do lepszego zdrowia i wyższych poziomów testosteronu.

13. Ser z niebieską pleśnią

Drobnoustroje, które tworzą charakterystyczny smak niebieskiego sera, mogą pomóc w poprawie mikroflory jelitowej organizmu.

Mikroby drobnoziarniste obejmują bakterie kwasu mlekowego i Bifidobacteria. Probiotyki (mikroby) w serze pleśniowym pomagają chronić komórki przed szkodliwym działaniem niektórych toksycznych związków, takich jak pestycydy fosforoorganiczne, bisfenol A, metale ciężkie i nadchloran - niektóre z nich mogą przyczyniać się do obniżania poziomu testosteronu.

Podsumowując

Jeśli chcesz zwiększyć przyrosty mięśni i uniknąć problemów z erekcją, musisz zadbać o zdrowy poziom testosteronu. Poza odpowiednim stylem życia, zrównoważoną dietą, regularnymi treningami i dobrej jakości snem, warto pomyśleć o włączeniu do swojego jadłospisu wymienionych wyżej trzynastu produktów.

 

Źródła: "L-DOPA - Scientific Review on Usage, Dosage, Side Effects." Scientific Review on Usage, Dosage, Side Effects | Examine.com. Examine.com, n.d. Web. 20 Apr. 2017. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17179903 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18458357 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19091331 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4094664/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15795430 https://www.endocrine-abstracts.org/ea/0028/ea0028p313.htm