Taśmy treningowe vs hantle - co jest skuteczniejsze?

Wykorzystanie taśm elastycznych, podczas treningu siłowego, staje się zjawiskiem powszechnym. O ile wolne ciężary zazwyczaj wygrywają z maszynami, tak tym razem naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii publikują ciekawe badania, których celem jest skonfrontowanie hantli i taśm elastycznych. Kto wygra tym razem?

W badaniu wzięło udział 29 mężczyzn, którzy mieli za zadanie wykonać:

  • odwrotne rozpiętki z hantlami w leżeniu na ławce, które porównano z wersją rozpiętek w staniu z taśmą elastyczną,
  • klasyczne rozpiętki z hantlami w leżeniu na ławce, które porównano z wersją rozpiętek w staniu z taśmą elastyczną. 

Flyes and reverse flyes: an elastic band instead of dumbbells

Flyes and reverse flyes: an elastic band instead of dumbbells

Badani wykonywali po 10 powtórzeń w ćwiczeniach, a na ich mięśniach zostały umieszczone elektrody, które miały za zadanie ocenić aktywność elektryczną tkanki mięśniowej (badanie EMG), która została poddana wysiłkowi.

Wyniki

Wg naukowców, wykorzystanie hantli daje silniejszy bodziec dla pracy głównych grup mięśniowych, które zostały trenowane docelowo. Jednak, gdy przyjrzymy się wynikom EMG zauważymy, że wyniki dotyczące bocznego aktonu mięśnia naramiennego, jak i jego przedniej części, prezentują się lepiej, gdy pracujemy z taśmami. Dodatkowo taśmy również aktywowały mocniej mięśnie czworoboczne. 

Wnioski

Taśmy  mogą być dobrym uzupełnieniem ćwiczeń na wolnych ciężarach. Ze względu na to, że taśmy posiadają stałe napięcie mięśniowe, skuteczniej angażują w ruchu boczne aktony mięśni naramiennych, jak i przednią ich część. Również w przypadku stymulacji mięśni czworobocznych, taśma może być rozwiązaniem korzystniejszym, jeżeli chodzi o część dolną mięśnia czworobocznego.

 

Źródła: J Hum Kinet. 2018 marca 23; 61: 5-13., http://www.ergo-log.com/flyes-reverse-flyes-elastic-band-dumbbells.html