Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jak opalanie się wpływa na nasz organizm

Jak opalanie się wpływa na nasz organizm

Amanda Starek

Słońce napędza do życia naszą planetę. Rośliny potrzebują światła słonecznego do prawidłowego wzrostu i rozwoju, co w istotny sposób odzwierciedla się w naszym funkcjonowaniu i zdrowiu. A jak to jest z ludźmi? Czy promienie słoneczne nam sprzyjają czy raczej szkodzą?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Od wielu lat naukowcy badają wpływ promieni słonecznych na ludzi. Nasze geny i typ skóry wpływają na metabolizm światła słonecznego. Na przykład osoby o jasnej karnacji, które łatwo ulegają poparzeniom słonecznym, są bardziej narażone na raka skóry, ale to wcale nie znaczy, że słońce w umiarkowanej ilości jest dla nich szkodliwe.

Wielu naukowców twierdzi, że korzyści zdrowotne wynikające z umiarkowanej ekspozycji na słońce mogą w rzeczywistości przeważyć ryzyko. 

Oto korzyści płynące z opalania się / przebywania na słońcu

Silniejsze  kości

Wszyscy wiemy, że witamina D stymuluje wchłanianie wapnia i fosforu wzmacniającego kości. W przeciwieństwie do innych niezbędnych witamin, które pozyskujemy z pożywienia, witamina D może być syntetyzowana w skórze tylko poprzez reakcję fotosyntetyczną wywołaną ekspozycją na promieniowanie UVB.

Bez wystarczającej ilości witaminy D, kości nie będą w stanie formować się prawidłowo. U dzieci powoduje to krzywicę, chorobę charakteryzującą się opóźnieniem wzrostu i różnymi deformacjami szkieletu, w tym charakterystycznymi wygiętymi nogami.

Nowe badania wskazują również, że istnieje bezpośrednia korelacja między gęstością kości a witaminą D3. Witamina D3 jest rozpuszczalną w tłuszczach witaminą powstającą podczas procesu produkcji witaminy D, podczas kontaktu skóry z promieniami słonecznymi. Kiedy mamy wyższy poziom witaminy D3 we krwi istnieje mniejsze ryzyko złamań.  

Poprawia funkcjonowanie mózgu

Oprócz promowania zdrowia kości i regulowania niezbędnego poziomu wapnia, naukowcy powiązali witaminę D z szeregiem funkcji w całym ciele, w tym z funkcjonowaniem mózgu. W jednym badaniu, przeprowadzonym przez neurobiologa Davida Llewellyna z University of Cambridge, oceniono poziom witaminy D u ponad 1700 mężczyzn i kobiet z Anglii w wieku 65 lat lub starszych i stwierdzono, że funkcje poznawcze zmniejszają, gdy obniża się niższy poziom witaminy D. Inne badania wykazały, że światło słoneczne może pomóc pobudzić wzrost komórek nerwowych w hipokampie, który jest częścią mózgu odpowiedzialną za tworzenie, organizowanie i przechowywanie wspomnień, co pozytywnie wpływa na osoby cierpiące na Alzheimera i demencję.

Pozytywny wpływ na nasze samopoczucie

Niedobór światła słonecznego i niedobór witaminy D może powodować sezonowe zaburzenie afektywne i depresję. Na brak kontaktu ze słońcem jesteśmy narażeni podczas miesięcy zimowych, ale także pracując w biurach i prawie w ogóle nie wychodzą na słońce. W kontakcie z promieniami słonecznymi mózg wytwarza więcej serotoniny, substancji poprawiającej nastrój. Umiarkowane nasłonecznienie zwiększa poziom naturalnych czynników przeciwdepresyjnych w mózgu, co pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie oraz pozwala złagodzić depresję.

Poprawia jakość snu

Światło jest potężnym przewodnikiem dla twojego ciała. Kiedy wystawiamy ciało na słońce, nasz organizm zwiększa produkcję serotoniny – neuroprzekaźnika, który reguluje nasz nastrój i sen. Serotonina jest także prekursorem melatoniny, która jest potrzebna do głębokiego, regenerującego snu. Przebywanie na słońcu zwiększa produkcję serotoniny, która pod koniec dnia jest przekształcana w melatoninę i pozwala nam osiągnąć głęboki, relaksujący sen i obudzić się zregenerowanym i pełnym energii.

Niższa zachorowalność na raka

Podczas gdy rak skóry jest związany ze zbyt dużą ekspozycją na promieniowanie UV, inne nowotwory mogą wynikać ze zbyt małego kontaktu z promieniowaniem słonecznym. Niedobór witaminy D zwiększa ryzyko wielu nowotworów, zwłaszcza raka piersi, jajników, prostaty i jelita grubego. Jedzenie pełnowartościowych posiłków i przebywanie na słońcu może doprowadzić do remisji raka piersi. Badanie wykonane przez Drs. Frank i Cedric Garland z University of California pozwoliło zaobserwować, że częstość występowania raka jelita grubego była prawie trzy razy wyższa w Nowym Jorku, niż w Nowym Meksyku. Kolejne badania wykazały, że suplementacja witaminy D powoduje istotny spadek ryzyka zachorowania na jakąkolwiek formę raka. Potwierdza to korzyści wynikające z ekspozycji na słońce i zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwory.

Coraz więcej badań potwierdza korzyści zdrowotne płynące z promieniowania słonecznego, które przeważają jego niekorzystne skutki, zaznaczając że ryzyko pochodzące z promieniowania UVB można zminimalizować poprzez odpowiednie jego dawkowanie. Powinniśmy prawidłowo dostosować czas przebywania na słońcu w zależności od tego, na jakiej szerokości geograficznej jesteśmy i typu naszej skóry. Unikanie poparzeń słonecznych, także zwiększenie ilości przeciwutleniaczy w diecie, okazały się obiecujące w badaniach laboratoryjnych w zakresie ochrony przed rakiem skóry indukowanym przez promienie słoneczne.

Należy pamiętać, że witamina D odgrywa ważną rolę w utrzymaniu sprawności fizycznej i zdrowia naszych kości. Niedobory tej witaminy przejawiają się zmęczeniem, spadkiem odporności i problemami z układem kostnym. Kiedy nie możemy cieszyć się słoneczną pogodą, warto sięgnąć po witaminę D i D3. Suplementy diety są bezpiecznym i skutecznym sposobem na dostarczenie odpowiedniej dawki potrzebnych nam witamin, tak aby lepiej funkcjonować, nawet kiedy za oknem pada deszcz lub za dużo czasu spędzamy w pracy.



W artykule mówimy o: Zdrowie Wellbeing