Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Czy kawa podnosi poziom testosteronu?

Czy kawa podnosi poziom testosteronu?
Na skróty:
  1. Badanie
  2. Wyniki
  3. Wnioski
Kawa uważana była kiedyś za napój, który przynosi więcej szkód niż korzyści. Obecnie wiemy jednak, że jej spożywanie nie jest szkodliwe, a umiarkowane picie kawy przynosi wiele korzyści dla całego organizmu.

Epidemiolodzy pracujący na Uniwersytecie Harvarda postanowili zbadać wpływ kawy na poziom estrogenów i testosteronu zarówno w ciele kobiet, jak i mężczyzn. Swoje spostrzeżenia opublikowali w American Journal of Clinical Nutrition. Jest to ciekawe zagadnienie dla osób, które wątpią w prozdrowotne działanie kawy. 

Badanie

Naukowcy przeanalizowali dane zebrane od 17 881 kobiet oraz 8 848 mężczyzn. Byli to pracownicy służby zdrowia, w większości pielęgniarze i pielęgniarki. Przedmiotem badania była ilość spożywanej kawy z kofeiną, jak i kawy bezkofeinowej. Miało to znaczenie, gdyż głównie pozytywne działanie wykazywała kawa z kofeiną. 

Wyniki

Naukowcy w wyniku analizy hormonalnej krwi znaleźli większą ilość testosteronu oraz mniejszą ilość estradiolu u osób, które piją minimum 1 filiżankę kawy dziennie. Należy zaznaczyć, że różnice te były istotne statystycznie, co nadaje sens badaniu.
Osoby pijące 4 filiżanki kawy dziennie i więcej, posiadały dodatkowo większą ilość adiponektyny we krwi - hormonu odpowiadającego za wrażliwość insulinową, działanie przeciwzapalne i przeciwmiażdżycowe. Dodatkowo, notowano u badanych mniejszą ilość czynnika prozapalnego CRP.

Wnioski

Naukowcy zgodnie stwierdzili, że spożywanie kawy powiązane jest z poprawą wyników hormonalnych krwi. Picie kawy ma znaczący wpływ na zdrowie metaboliczne, jak i funkcjonowanie układu hormonalnego. 

Źródła: Am J Clin Nutr. 1 marca 2019; 109 (3): 635-47.

W artykule mówimy o: Zdrowie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę