Witamina C obniża poziom hormonu stresu – kortyzolu

Kortyzol jest hormonem, który sportowcom i osobom aktywnym fizycznie kojarzy się definitywnie źle. Choć w istocie rzeczy hormon ten pełni w organizmie niezwykle doniosłą rolę, to podwyższony jego poziom z jednej strony utrudnia budowę tkanki mięśniowej, a z drugiej sprzyja gromadzeniu tkanki tłuszczowej. Mało tego, jednym z bodźców powodujących jego nadmierne wydzielanie może być spowodowane intensywnym treningiem fizycznym oraz restrykcyjną dietą.

Stąd też sportowcy, a także dietetycy sportowi i trenerzy od dawna poszukują skutecznych metod obniżania poziom tego hormonu.

Jak się okazuje jednym z prostych sposobów na utrzymanie kortyzolu w ryzach może być suplementacja witaminą C, bądź też – odpowiednio wysoka jej podaż z diety. Grupa naukowców z Zakładu Fizjologii Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Natalskiego, przeprowadzili eksperyment w którym wzięło udział czterdziestu pięciu biegaczy, z których część otrzymała 500mg witaminy C, część 1500mg tego związku, a część – placebo, na siedem dni przed wyścigiem, w dniu wyścigu (ultra maratonu) i jeszcze dwa dni po jego zakończeniu. Poziom kortyzolu po wysiłku był istotnie niższy w grupie która przyjmowała 1500mg w porównaniu do grupy 500mg witaminy C i placebo. Podobnie niższy była także poziom adrenaliny i prozapalnych cytokin.

Podobne wyniki uzyskali również amerykańscy naukowcy (Marsit i wsp.), którzy przebadali wpływ spożywania 1g witaminy C na poziom kortyzolu i relację kortyzol – testosteron w wypadku młodych ciężarowców. Sportowcy poddani byli w czasie trwania eksperymentu intensywnemu, wysoko-objętościowemu wysiłkowi o charakterze siłowym opartym na wielostawowych ćwiczeniach podstawowych. Okazało się, że witamina C pozwala wyraźnie obniżyć poziom „hormonu stresu” we krwi. Istotne różnice pomiędzy grupami były rejestrowane w badaniu krwi 24godziny po zakończeniu wysiłku. Witamina C nie miała wpływu natomiast na poziome testosteronu.

Na podstawie powyższych danych można wyciągnąć wnioski dotyczące odpowiedniej podaży kwasu askorbinowego. W wypadku osób trenujących bardzo intensywnie, przyjmowanie dodatkowych suplementów zawierających witaminę C może przyczyniać się do obniżenia poziomu kortyzolu. Zaznaczyć przy tym należy, że dostarczenie dawek mieszczących się w przedziale 1 – 1,5g bazując na konwencjonalnej żywności jest bardzo trudne.

Vitamin C supplementation attenuates the increases in circulating cortisol, adrenaline and anti-inflammatory polypeptides following ultramarathon running.

Peters EMAnderson RNieman DCFickl HJogessar V.

Effects of Ascorbic Acid on Serum Cortisol and the Testosterone: Cortisol Ratio in Junior Elite Weightlifters Marsit, Joseph L.; Conley, Michael S.; Stone, Michael H.; Fleck, Steven J.; Kearney, Jay T.; Schirmer, Ginger P.; Keith, Robert L.; Kraemer, William J.; Johnson, Robert L.