Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Odchudzanie a jedzenie na mieście

Odchudzanie a jedzenie na mieście
W życiu każdej osoby, nawet najbardziej konsekwentnie i rygorystycznie przestrzegającej reżimu diety, pojawiają się od czasu do czasu sytuacje, w których zjedzenie czegoś „na mieście” staje się nieuniknione. Okazuje się, że tego typu epizody nie muszą być druzgoczące dla sylwetki. Co zrobić, aby stołując się w restauracji czy kupując żywność w sklepie spożywczym nie wpłynąć negatywnie na proces pozbywanie się zbędnych kilogramów ani też - nie dorobić się dodatkowej warstwy tłuszczu?

Posiłek czy szybka przekąska?

W sytuacji nieplanowanego „wypadnięcia” uwzględnionego w jadłospisie posiłku, warto na początek oszacować wielkość poślizgu czasowego. Jeżeli jest on niewielki i w niedługim czasie uda nam się dotrzeć do domu i zjeść, to wówczas możemy zaspokoić głód drobną przekąską dostępną w sklepie spożywczym. Bardziej zapobiegliwi posiadają przy sobie np. paczkę migdałów, które się w takiej sytuacji doskonale sprawdzają (co nie oznacza, iż należy zjeść wszystkie naraz) czy też owoc. Dodatkowo w sklepie spożywczym zakupić można nieprzetworzony nabiał - kefir czy serek wiejski i chwilowo zaspokoić organizm domagający się konkretnego posiłku. Gdy jednak nie uda nam się wrócić do domu – choćby ze względów służbowych czy towarzyskich, nie pozostaje nam nic innego jak skonsumować coś w punkcie gastronomicznym.

Jak bez szkody dla zdrowia i sylwetki zjeść na mieście?

Zjedzenie posiłku w warunkach inne niż domowe może okazać się próbą dla silnej woli, a także wpłynąć na dalsze losy kuracji odchudzającej. Jak pokazują statystyki wiele osób po popełnionym odstępstwie żywieniowym nie jest w stanie powrócić do „sztywnych zasad” diety ukierunkowanej na pozbywanie się zbędnej tkanki tłuszczowej. Tymczasem, wcale tak być nie musi, oto kilka praktycznych wskazówek, które pomogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia niepożądanych skutków:

nie stresuj się! – niepotrzebny stres znacznie utrudnia realizację redukcji tkanki tłuszczowej, podobnie zresztą jak poczucie winy i inne negatywne emocje. Potraktuj jedzenie na mieście jako okazjonalne i przyjemne odstępstwo od codziennej rutyny i postaraj się ten moment docenić! Pamiętaj, iż posiadasz pewien zasób informacji na temat zdrowego odżywiania, dlatego poradzisz sobie z ich praktycznym wykorzystaniem w warunkach nieco innych niż domowe pielesze.

zastanów się na wyborem lokalu! – gorszych lub lepszych wyborów żywieniowych można dokonać zarówno w barze szybkiej obsługi jak i w restauracji. Dobra restauracja jednak z wiadomych względów będzie zazwyczaj korzystniejszą opcją – raz, że menu jest tutaj bardziej urozmaicone, a dobry kucharz nie zmarnuje walorów odżywczych produktów żywnościowych, a dwa, że często istnieje możliwość wprowadzania pewnych modyfikacji do posiłku na życzenie klienta, co stanowi wielu przypadkach bardzo niedoceniany przywilej. Trzeba się liczyć jednak z tym, iż zjedzenie posiłku w restauracji wiąże się z większymi kosztami. Z drugiej strony, jeżeli są to sytuacje występujące jedynie okazjonalnie, to może warto sprawić sobie tego typu przyjemność.


nie bój się pytać! – jeżeli jakaś pozycja w menu budzi Twoje wątpliwości, nie bój się zapytać o jej skład i sposób przygotowania! Dzięki temu unikniesz niepotrzebnych rozczarowań i rozwiejesz wszelkie domysły dotyczące choćby sposobu przygotowania posiłku, jego składu surowcowego czy też wielkości porcji.

mięso bądź ryba + warzywa = najlepsza opcja – z tymże warto zwrócić uwagę na sposób obróbki termicznej posiłku. Polecane jest duszenie, grillowanie, pieczenie, gotowanie, parowanie, a zdecydowanie niewskazane są opcje panierowane, smażone na głębokim oleju. W przypadku warzyw szczególnie warte uwagi są świeże albo gotowane na parze.

wybierz wartościowe dodatki – wszelkie kluchy, makarony czy frytki stanowią z pewnością nęcącą i trudną do odparcia pokusę, w imię jednak celu nadrzędnego, czyli wypracowania szczupłej i zadbanej sylwetki, a także dobrego zdrowia, warto się jednak powstrzymać i wybrać równie smakowite ziemniaki – pieczone lub gotowane, bataty albo ryż.

napoje, tylko bezkaloryczne – w tej kwestii warto być stanowczym. Spożyty poza tym posiłek prawdopodobnie będzie charakteryzował się wyższą kalorycznością niż ten, który winien być uwzględniony zgodnie z harmonogramem, dlatego też nie warto dorzucać „pustych kalorii” z soków, słodkich napojów czy też alkoholu.

Podsumowanie

Jedzenie “na mieście” przy zachowaniu należytych środków ostrożności, nie musi wiązać się z pogorszeniem estetyki sylwetki czy też - zahamowaniem progresu kuracji odchudzającej. Wiele jednak zależy od nastawienia i umiejętności dokonywania najlepszych wyborów. Warto sięgać w miarę możliwości po mniej przetworzone produkty, unikać pokarmów zawierających cukry dodane w postaci sacharozy i syropu glukozowo-fruktozowego, dbać o to by zjadany posiłek zawierał pełnowartościowe białko i porcję składników zasadotwórczych (warzyw lub ewentualnie owoców), a także - nie należy przejadać się zamawianym jedzeniem.

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę