Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak rozplanować dietę przy pracy zmianowej?

Jak rozplanować dietę przy pracy zmianowej?
Jedną z podnoszonych często zasad zdrowego żywienia jest regularność posiłków, zgodnie z którą poszczególne pozycje w naszym menu powinniśmy codziennie spożywać o podobnych porach. Wiele też mówi się o tym, że w nocy nie powinno się jeść, bo wtedy organizm nastawiony jest na „odkładanie zapasów” i wszystkie dostarczane kalorie wędrują zaraz w okolicę pasa. Co więc w takim razie mają zrobić osoby pracujące w trybie zmianowym, budzące się i chodzące spać o różnych porach? Czy jest jakiś sposób na to by usystematyzować codzienne menu?

Dieta na zmianę – problem

W swojej pracy zawodowej wielokrotnie spotykałem się ze stwierdzeniem w stylu: „tylko u mnie z dietą jest problem, bo pracuję w trybie zmianowym”, kiedy dopytywałem na czym ów problem polega słyszałem zazwyczaj: „no nie jestem w stanie nic nie jeść po godzinie 18, bo jak mam nocki to śpię do wieczora, a potem idę do pracy i już po kilku godzinach jestem mocno głodny”. Dokładnie tak jakby istniały jakieś sztywne ramy, uściślające o której godzinie można jeść śniadanie, o której obiad i kolacje, a po której konsumowanie posiłków jest surowo wzbronione…

Liczą się podstawy

Być może to co teraz napiszę będzie sprzeczne ze wszystkim, co do tej pory słyszałeś i czytałeś, ale powinieneś to wiedzieć: tak naprawdę nie ma istotnego znaczenia to czy ostatni posiłek zjesz przed godziną 18. czy też o 21. zabierzesz się dopiero za II śniadanie! Ważne są podstawy, czyli to ile energii w ciągu doby dostarczasz, jaki jej udział stanowią kalorie białka, jaki z tłuszczu a jaki z węglowodanów oraz z jakich źródeł pokarmowych je pozyskujesz oraz czy pokrywasz zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Te czynniki determinują wpływ diety na sportową formę i Twoje zdrowie i na nich się skoncentruj. Reszta to kwestie drugo i trzeciorzędne.

Dieta musi być elastyczna

Regularność posiłków pozwala nam utrzymać pewien reżim i pomaga zapanować nad przebiegiem samej diety, dlatego nawet pomimo pracy zmianowej możesz na niej polegać.  Pamiętaj, że liczy się Twój plan dnia, czyli to o której wstajesz, o której kładziesz się spać i to kiedy trenujesz, a nie zwyczajowe pory posiłków. Wstajesz o 19.? OK. Zjedz śniadanie. Kładziesz się świcie? Śmiało jedz kolację i nie przejmuj się stereotypami. Nie jesteś głodny? OK. Nadrobisz później. Nie zmuszaj się i nie staraj się dopasować za wszelką cenę do wzorców.

Podsumowanie

Praca w trybie zmianowym, nie musi oznaczać rezygnacji z dobrze zbilansowanej diety. Ważne jest jednak by odrzucić przekonania mówiące, że „je się w dzień a nie w nocy”, i teorie zgodnie z którymi spożywanie pokarmów po godzinie 18 jest niezdrowe czy niekorzystne dla sylwetki. Dieta musi mieć charakter indywidualny, czyli – być odpowiednio dopasowana do potrzeb konkretnej osoby, w tym również jej planu dnia.