Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Nisko przetworzona żywność wspomaga odchudzanie

Nisko przetworzona żywność wspomaga odchudzanie
Przyjrzyj się dobrze temu co jesz i zastanów czy produkt, które na co dzień spożywasz bliskie są swoim naturalnym „protoplastom”? Czy Twoja ulubiona szynka to faktycznie kawał mięsa czy też z domniemanym surowcem łączy ją bardzo dalekie pokrewieństwo? Zerknij na etykietę ulubionego jogurtu i zobacz jakie składniki oprócz mleka się w nim znajdują: skrobia kukurydziana, cukier, aromat…? Przy okazji zlustruj skład „razowego” pieczywa: czy w ogóle zawiera w składzie mąkę z pełnego przemiału?…

Niestety jadamy dziś żywność wysoko przetworzoną, bo jest trwała, smaczna, wygodna i prosta w przygotowaniu. Niestety jedzenie tego typu ma też swoje wady: dostarcza głownie kalorii, deficytowe natomiast jest w składniki odżywcze o charakterze nieenergetycznym, poza tym zawiera rozmaite dodatki, których długoterminowy wpływ na nasze zdrowie często jest niewiadomą. Co istotne: jeśli w ostatnim okresie przybyło Ci trochę „tu i tam” i masz kłopoty nie tylko by się dodatkowych kilogramów pozbyć, ale nawet by ich przyrost zatrzymać: to najprawdopodobniej za tym stoi jakość spożywanej przez Ciebie żywności. Niestety, produkty wysoko przetworzone tuczą szybciej niż ich mniej przerobione technologicznie odpowiedniki, a wynika to nie tylko z ich wpływu na apetyt czy różnic w zawartości witamin, które uzupełniasz przecież suplementem. Okazuje się, że stopień przetworzenia żywności modyfikuje ich SDDP…

Jak już wspominałem w poprzednich artykułach - SDDP, czyli swoiście dynamiczne działanie pokarmu to termin, który odnosi się do wpływu pożywienia na wydatek energetyczny organizmu. Niektóre pokarmy bardziej a inne mniej wpływają na termogenezę i jak się okazuje istotny jest sposób ich obróbki technologicznej (czy też jej brak). Opublikowane dwa lata temu badania (Sadie i wsp.) wykazały, że różnice w SDDP pomiędzy nisko i wysoko przetworzoną żywnością mogą być drastyczne. U uczestników eksperymentu pomimo otrzymania posiłków takich samych pod względem zawartości kalorii, proporcji pomiędzy ilością białka, węglowodanów i tłuszczu zaobserwowano o niemal połowę mniejszą termo genezę poposiłkową w wypadku żywności wysoko przetworzonej niż żywności o niskim stopniu przetworzenia!

Wygląda więc na to, że nawet bez zmiany w kaloryczności aktualnej diety, wprowadzając jedynie modyfikacje w kwestii doboru pokarmów pod kątem stopnia ich przetworzenia możemy zwiększyć wydatek energetyczny i  uzyskać efekt w postaci obniżenia masy i poprawy składu ciała. Biorąc pod uwagę fakt, że żywność mniej przetworzona jest także zazwyczaj bardziej sycąca, to zaryzykować można stwierdzenie, że odżywiając się jedynie „intuicyjnie” i bazując na odczuciu głodu (bez liczenia kalorii), ale swoje menu opierając na dobrej jakościowo żywności możemy schudnąć. Myślę, że osoby borykające się z nadmiarem tkanki tłuszczowej i eksperymentujące z rozmaitymi „dietami” powinny wziąć tę informację pod uwagę.

Źródła: Food Nutr Res. 2010; 54: 10.3402/fnr.v54i0.5144.Postprandial energy expenditure in whole-food and processed-food meals: implications for daily energy expenditure. Sadie B. Barr and Jonathan C. Wright*

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Odchudzanie