Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Glutamina - suplement, który regeneruje i leczy!

Glutamina - suplement, który regeneruje i leczy!
Chcesz szybciej regenerować się po treningu? Powinieneś zacząć suplementować glutaminę! Poza odżywką białkową i kreatyną, l-glutamina jest jednym z kluczowych suplementów w sportach sylwetkowych. Glutamina to niezbędny aminokwas, który wspomaga regenerację mięśni po treningu, wzmacnia układ odpornościowy i wspomaga przyrost masy mięśniowej. Zwiększa również syntezę białek mięśniowych i korzystnie wpływa na trawienie.

Co warto wiedzieć o L-glutaminie?

L-glutamina to alfa aminokwas należący do grupy tzw. aminokwasów endogennych, co oznacza, że nasz organizm jest w stanie syntetyzować go w pewnej, ograniczonej ilości samodzielnie. Najwięcej glutaminy zgromadzone jest w naszych mięśniach szkieletowych, czyli tkankach odpowiadających za wygląd i kształtowanie naszej sylwetki. Glutamina odgrywa kluczową rolę w budowie i naprawie mięśni, syntezie białek mięśniowych, metabolizmie, odbudowie energii komórkowej, trawieniu, wzmacnianiu odporności i wielu procesach anabolicznych. Wart uwagi jest również fakt, iż glutamina jest niezbędna do syntezowania innych aminokwasów oraz puryn czy pirymidyn. Jest również składową najsilniejszego i najważniejszego przeciwutleniacza w naszym organizmie – glutationu.

Skąd czerpać L-glutaminę?

Ten naturalnie występujący związek można znaleźć w różnych produktach spożywczych, można go również przyjmować w formie suplementu. 

Najlepsze naturalne źródła glutaminy w diecie to: ryby, kurczak, wołowina, mleko, jajka, produkty mleczne, szpinak, fasola, buraki i kapusta.

Glutamina w formie suplementu dostępna jest w postaci proszku, płynu, a także tabletek. Miliony sportowców i kulturystów na całym świecie używają tego suplementu każdego dnia. L-glutamina polecana jest nie tylko osobom trenującym sporty sylwetkowe, ale również w leczeniu zespołu jelita drażliwego, bóli nerwowych, bólu mięśni i stawów, bezsenności, lęków, depresji, choroby Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejącego zapalenia jelita grubego i wrzodów żołądka. Ze względu na swoje właściwości antykataboliczne, aminokwas ten jest stosowany w leczeniu HIV (AIDS).

Choć opinie na temat l-glutaminy są podzielone, wiele badań potwierdza jej działanie.

Przyjrzyjmy się zatem, co może dać nam suplementacja l-glutaminą.

Zalety L-glutaminy w sporcie

Zainteresowanie glutaminą wśród sportowców wynika głównie z jej właściwości anabolicznych wobec mięśni szkieletowych.

Wiele badań wykazało korzyści związane ze stosowaniem glutaminy, w kontekście poprawy wyników sportowych. Systematyczne spożywanie glutaminy pomaga zachować masę mięśniową, zapobiega katabolizmowi i skraca czas regeneracji między kolejnymi jednostkami treningowymi. Wspiera również funkcjonowanie układu odpornościowego – im rzadziej chorujemy, tym mniej treningów odpuszczamy, a im bardziej regularnie trenujemy, tym lepsze osiągamy efekty. Glutamina zwiększa poziom hormonu wzrostu w organizmie zaledwie 90 minut po spożyciu.

Z glutaminy powstaje glutation. Stanowi on podstawowy przeciwutleniacz w naszym organizmie. Aktywność fizyczna przyczynia się do zwiększonego stresu oksydacyjnego, stąd istotnym jest dostarczenie wraz z dietą/suplementami substancji o działaniu przeciwutleniającym.

Korzystny jest również wpływ glutaminy na wyrównanie poziomu cukru we krwi. Dzięki temu dostawy energii do mięśni mają charakter stały. Glutamina wpływa na regenerację zapasów glikogenu w mięśniach. Dzięki temu jesteśmy w stanie dłużej efektywnie pracować na treningu.

Stosowanie L-glutaminy przynosi wymierne korzyści, zarówno w sportach siłowych, jak i w sportach wytrzymałościowych, szczególnie takich, jak maratony, ultramaratony, kolarstwo. U maratończyków obserwuje się zaburzenie procesu wytwarzania energii w organizmie oraz produkcji neuroprzekaźników. Suplementacja L-glutaminy może przyczynić się do sprawniejszej odbudowy energii komórkowej.

W sportach sylwetkowych natomiast stosowanie suplementu diety z l-glutaminą może pomóc w budowaniu beztłuszczowej masy mięśniowej i szybszej regeneracji po wysiłku. Przyczyni się również do zwiększenia siły mięśni, jak również umożliwi dłuższą pracę mięśni w trakcie treningu.

Kiedy jeszcze warto przyjmować L-glutaminę?

  • w stanach obniżonej odporności, ponieważ glutamina stymuluje pracę układu odpornościowego;
  • przy problemach z układem trawiennym, ponieważ poprawia stan nabłonka jelit;
  • w stanach wyczerpania psychicznego;
  • przy intensywnej pracy umysłowej, ponieważ poprawia koncentrację i wspomaga pracę mózgu;
  • w trakcie diety redukcyjnej, gdyż pomoże zachować więcej masy mięśniowej i stracić więcej tkanki tłuszczowej.

Podsumowując, regularne ćwiczenia, zbilansowana, pełnowartościowa dieta wraz z suplementacją glutaminą, pomogą uzyskać Ci wymarzoną sylwetkę. L-glutamina poprawi Twoją koncentrację i ustabilizuje poziom cukru we krwi. Badania wskazują, że glutamina pomaga uzupełnić zapasy glikogenu w mięśniach, wspiera syntezę białek mięśniowych i wyrównuje poziom pH w organizmie. Ze względu na działanie przeciwzapalne jest korzystna dla osób cierpiących na bóle kolan i pleców.

Glutamina jest obok odżywki białkowej i kreatyny, jednym z najpopularniejszych suplementów sportowych dostępnych na rynku. Nie wykazano efektów ubocznych związanych z suplementacją glutaminą. Nie zaleca się jednak, by przyjmowały ją osoby chore na cukrzycę. L-glutamina nie jest cudownym lekiem na wymarzoną sylwetkę, jednak wraz z dietą i treningami może pomóc w osiągnięciu najlepszych wyników. 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę