Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Brunatna tkanka tłuszczowa

Brunatna tkanka tłuszczowa
Tkanka tłuszczowa kojarzy się zazwyczaj z dodatkowym balastem na brzuchu, biodrach i udach psującym estetykę sylwetki czy wręcz przyczyniającym się do wystąpienia wielu chorób. Tymczasem nie jest ona tworem jednorodnym, zarówno pod względem budowy jak i funkcji jaką pełni. Faktycznie tzw. biała tkanka tłuszczowa to przede wszystkim rezerwuar energii, choć wspomnieć należy, że odkrycia ostatnich wykazały, że uczestniczy ona także w produkcji wielu aktywnych biologicznie związków zwanych adipokinami.

Umówmy się jednak, że ponieważ zdecydowana większość z nas ma tej tkanki nadmiar raczej niż niedobór jest ona pewnego rodzaju „wrogiem”, z którym przez znaczną część życia będziemy chcieli walczyć. Jak się jednak okazuje w owych zmaganiach mamy sprzymierzeńca, którym jest – uwaga – tkanka tłuszczowa, tyle że brunatna (BAT). Jeśli interesuje Cię czym jest owa struktura i w jaki sposób wspomaga walkę z nadmiarem tłuszczu w ustroju zapraszam do dalszej lektury.

Fizjologiczna rola brunatnej tkanki tłuszczowej polega przede wszystkim na wytwarzaniu ciepła i zapewnieniu stałej temperatury ciała. Przez długi okres sądzono, że tkanka tłuszczowa ta występuje tylko u noworodków i wraz z upływem czasu sukcesywnie zanika. Badania ostatnich lat wykazały, że również osoby dorosłe nie są jej pozbawione – BAT zlokalizowana jest głównie w okolicy nadobojczykowej, międzyłopatkowej i w okolicach szyi, a także w pobliżu ważnych narządów takich jak serce i nerki.

No dobrze, wiemy już czym jest tkanka tłuszczowa brunatna, od czego zależy jej ilość w ustroju i jakie ma zadanie, co jednak możemy z tą wiedzą zrobić? Odpowiedź brzmi: wykorzystać w praktyce!

Istnieje kilka dobrych sposobów na zwiększenie aktywności BAT i przyspieszenie spalania zapasowego tłuszczu. Pierwszym krokiem jest poprawa jakości żywności poprzez skierowanie uwagi ku produktom nisko-przetworzonym. Innymi słowy zamiast jasnego pieczywa – wybieramy razowe, zamiast soków – świeże owoce, zamiast szynki – świeże mięso. Taki zabieg zwiększa wydatkowanie energii poprzez nasilenie termogenezy poposiłkowej, w którą zaangażowana jest właśnie brunatna tkanka tłuszczowa.

Kolejnym krokiem jest zwiększenie podaży protein, których źródłem są choćby: mięso, jaja, nabiał czy ryby. Odchudzający potencjał białka wiąże się m.in. z aktywacją BAT. Polecam także włączenie preparatów zawierających kofeinę, zieloną herbatę i pieprz kajeński – substancje o działaniu termogenicznym, czyli zwiększające produkcję ciepła, w którą zaangażowana jest właśnie brunatna tkanka tłuszczowa.

Dzięki kompleksowemu podejściu mamy okazję przyspieszyć metabolizm i wspomóc proces odchudzania bez dokonywania kolejnych cięć kalorycznych i zmniejszania ilości spożywanego pokarmu.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Uroda Odchudzanie