Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Alkohol hamuje syntezę białek mięśniowych

Alkohol hamuje syntezę białek mięśniowych
Nie ulega wątpliwości, że regularne nadużywanie etanolu nie idzie w parze z pracą nad ogólnie pojętą formą sportową. Czy to oznacza, że osoby aktywne fizycznie skazane są na całkowitą abstynencję? Otóż, nie. Okazjonalna konsumpcja alkoholu w umiarkowanych ilościach nie musi nieść za sobą absolutnie żadnych negatywnych konsekwencji. Jedno jest pewne nie należy go pić ani przed, ani po treningu fizycznym, gdyż cały wysiłek czynimy w ten sposób nieproduktywnym.

Interesujące badanie

Kilka tygodni temu, w internetowym periodyku naukowym „PLoS One” zostały opublikowane wyniki niezwykle ciekawego badania, w ramach którego oceniono wpływ konsumpcji etanolu na regenerację powysiłkową (a dokładnie, na tempo syntezy białek miofibrylarnych). Ośmioosobowa grupa uczestników została poproszona o wykonanie treningu siłowego z obciążeniem uzupełnionego o trening interwałowy. Natychmiast po zakończeniu badania oraz cztery godziny później uczestnicy otrzymywali albo napój zawierający samo białko serwatkowe (po 25 g na porcję), albo alkohol (1,5 g na kg masy ciała) w połączeniu z białkiem, albo też alkohol w połączeniu z węglowodanami (25 g maltodekstryny). Badanie zostało tak zaprojektowane by każdy z uczestników przy różnych podejściach otrzymał każdą z wymienionych opcji. Co się okazało?

Wyniki

Naukowcy zaobserwowali, że fosforylacja anabolicznej kinazy mTOR w przypadku spożycia samego białka była istotnie wyższa niż w przypadku spożycia zarówno napoju proteinowo-alkoholowego, jak i napoju węglowodanowo-alkoholowego. W przypadku innej ważnej kinazy uczestniczącej w procesie syntezy białek mięśniowych zaobserwowano, że najsłabiej aktywowana ona była w przypadku spożycia węglowodanów i alkoholu. Na podstawie skomplikowanych obliczeń udało się ustalić, że tempo syntezy białek miofibrylarnych po spożyciu napoju białkowo-alkoholowego i po spożyciu napoju węglowodanowo-alkoholowego było odpowiednio o 24% i 37% niższe niż po spożyciu samych protein.

Wnioski

Na temat spożywania napojów alkoholowych przez osoby „dbające o zdrowie i kondycję” krąży wiele sprzecznych teorii. Z jednej strony można spotkać się z fundamentalistami przekonującymi, że już niewielkie dawki etanolu mogą zniweczyć pracę nad sylwetką, z drugiej strony mamy „luzaków”, którzy po tygodniu ciężkich treningów oddają się beztroskiej, weekendowej libacji przekonując, iż nie ma w tym niczego złego, że życie jest tylko jedno i trzeba znaleźć w nim czas na zabawę… Trudno ustalić jaka dawka etanolu jest bezpieczna dla zdrowia i ogólnie pojętej formy sportowej. Jedno jest pewne – spożywanie alkoholu po wysiłku fizycznym upośledza proces regeneracji powysiłkowej, hamując syntezę białek.

Źródła: Parr et al. Alcohol Ingestion Impairs Maximal Post-Exercise Rates of Myofibrillar Protein Synthesis following a Single Bout of Concurrent Training.. PLoS One. 2014 Feb 12;9(2):e88384. doi: 10.1371/journal.pone.0088384. eCollection 2014.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie Poprawa kondycji