Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego jabłka?

Dlaczego jabłka?
W powszechnej opinii jabłka w przeciwieństwie do nietuzinkowego ananasa czy oryginalnego pomelo wydają się jałowe i trywialne. Tymczasem owoce te posiadają niezwykłe walory prozdrowotne i zwłaszcza w sezonie wczesnojesiennym grzechem byłoby nie skorzystać z ich wyjątkowego potencjału. Jabłka stanowią cenne uzupełnienie zdrowej diety korzystnie wpływając na funkcjonowanie organizmu i estetykę sylwetki.

Trochę historii

Pierwsze wzmianki na temat uprawy jabłoni pochodzą z 6500 r p.n.e i dotyczą obszarów Azji Mniejszej, natomiast na terenie Polski najstarsze znaleziska datowane są na 800 r p.n.e . Jak więc widać tradycja spożywania jabłek jest bardzo długa, powiedzieć można wręcz towarzyszy nam od samego zarania dziejów. Chociaż jabłka dostępne są w sklepach przez cały rok, to jednak jesienią są szczególnie smaczne i wartościowe, a przy tym – tanie.

Wartość odżywcza

Jabłka są niskokaloryczne i chociaż zawartość składników pokarmowych może nieznacznie się różnić w poszczególnych odmianach, to przyjmuje się, że 100 g dostarcza zaledwie około 35 kcal. W 100 g jabłka znajduje się około: 9 g węglowodanów ( z czego 1,5 g to błonnik – zarówno frakcje nierozpuszczalne jak i rozpuszczalne) oraz śladowe ilości białka i tłuszczów. Co istotne, jabłka w około 65% składają się z wody. Znajdziemy w nich także potas, niewielką ilość witaminy C oraz beta-karotenu.

Związki fenolowe

Jabłka, a przede wszystkim ich skórki, zawierają związki należące do grupy polifenoli, takie jak: kwercetyna i jej pochodne, kwas chlorogenowy, katechiny, procyjanidyny i inne, charakteryzujące się bardzo silnym potencjałem antyoksydacyjnym. Badania naukowe potwierdzają, iż w skórce – w zależności od odmiany, znajduje się od 2 do 6 razy więcej związków fenolowych niż miąższu. Ciekawostką jest to, że kwas chlorogenowy w znacznie wyższych stężeniach występuje w miąższu niż w skórce, odwrotnie do kwercetyny, która obecna jest niemal wyłącznie w skórce.

Korzyści wynikające z konsumpcji jabłek

Zawartość licznych związków fenolowych nadaje jabłkom wyjątkowych właściwości prozdrowotnych. Liczne eksperymenty, a także analiza wyników badań epidemiologicznych, potwierdziły związek pomiędzy spożywaniem jabłek a mniejszym ryzykiem zapadalności na wybrane choroby przewlekłe, takie jak miażdżyca czy niektóre rodzaje nowotworów. I tak np. analiza sposobu odżywiania przeprowadzona w Stanach Zjednoczonych na grupie 77 000 kobiet wykazała, że panie, które zjadały porcję jabłek minimum raz dziennie, znacznie rzadziej chorowały na raka płuc. 

Do podobnych wniosków doszli również badacze z Finlandii, którzy w ciągu długoletniej obserwacji, wykazali odwrotny związek pomiędzy spożywaniem jabłek bogatych w związki fenolowe a ryzykiem wystąpienia nowotworu płuc – zwłaszcza u ludzi młodych i tzw. biernych palaczy. Inne, badania wykazały m.in, iż spożycie jabłek minimalizuje ryzyko występowanie nagłych zdarzeń sercowo-naczyniowych, choroby wieńcowej serca czy cukrzycy.

Jabłka a odchudzanie

Wbrew powszechnie lansowanemu poglądowi, że diety ukierunkowane na redukcję masy ciała nie powinny zawierać owoców albo minimalne ich ilości, jabłka można uwzględnić w jadłospisie diety odchudzającej! Potwierdza to choćby eksperyment przeprowadzony przez brazylijskich naukowców na grupie kobiet z nadwagą. Wśród pań, które spożywały trzy razy dziennie porcję jabłek przez okres 12 tygodni, odnotowano średni ubytek masy wynoszący 1,2 kg – a co najważniejsze badane kobiety nie zmieniły swoich dotychczasowych nawyków żywieniowych. Jabłka bowiem sycą i doskonale zaspokajają apetyt na słodycze, regulują także glikemię i przyspieszają spalanie tłuszczu.

Jabłka są smaczne, relatywnie tanie, a także można z nich także przygotować wiele atrakcyjnych potraw. Na szczególną uwagę zasługuje jednak prozdrowotny potencjał jabłek, o czym świadczą liczne badania i eksperymenty naukowe. Warto zatem uwzględnić te owoce w codziennym menu – doskonale nadają się na szybką przekąskę czy wartościowy deser.

Źródła: • Jeanelle Boyer i Liu Rui H , Apple phytochemicals and their health benefits, Nutrition Journal 2004, 3:5 doi:10.1186/1475-2891-3-5, • de Oliviera M, Sichieri R, Moura A: Weight loss associated with a daily intake of three apples or three pears among overweight women, Nutr 2003, 19:253-256 • Hollman P, Arts I: Flavonols, flavones, and flavanols-nature, occurrence and dietary burden., J Sci Food Agri 2000, 80:1081-1093.

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie