Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Regularne spożycie ryb chroni przed cukrzycą!

Regularne spożycie ryb chroni przed cukrzycą!
O korzystnych skutkach wynikających z regularnej konsumpcji morskich ryb mówi się od dawna, większość doniesień jednak traktuje wyłącznie o pozytywnym wpływie zawartych w nich kwasach tłuszczowych z rodziny omega 3 na układ krążenia. Okazuje się jednak, że cenne składniki zawarte w tkankach jadalnych ryb posiadają wiele innych, interesujących właściwości, m.in. chronić mogą przed rozwojem cukrzycy.

Grupa naukowców z Uniwersytetu w Walencji postanowiła dokonać skrupulatnej analizy zwyczajów żywieniowych i przestudiowała diety prawie 945 osób (340 mężczyzn i 605 kobiet), między 55. i 80. rokiem życia z wysokim ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych. Celem tego badania było sprawdzenie, w jaki sposób ilość spożywanego mięsa i ryb może wpływać na zdrowie uczestników.

Okazało się, że uczestnicy badania generalnie spożywali dość dużo zarówno czerwonego mięsa, jak i ryb. Autorzy badania odkryli jednak pewną zależność, a mianowicie zauważono, że osoby spożywające więcej ryb miały też niższy poziom glukozy we krwi, a tym samym mniejsze  ryzyko rozwoju cukrzycy.  Natomiast wyższe spożycie mięsa (głównie w postaci wędlin) notowano u osób z większą masą ciała i wyższym poziomem tkanki tłuszczowej.

Chociaż w tym badaniu nie udowodniono bezpośredniego związku pomiędzy spożyciem ryb a ryzykiem cukrzycy, to daje ono podstawy, by się takiej przyczynowo-skutkowej zależności doszukiwać. Zdaniem autorów potencjalne, przeciwcukrzycowe właściwości diet zasobnych w ryby związane są z obecnością kwasów omega 3, które uwrażliwiają tkanki na działanie insuliny. Faktycznie dostępna literatura naukowa wydaje się tę teorię potwierdzać.

Istnieje przynajmniej kilka godnych uwagi badań naukowych, w których wykazano, że niedobór kwasów tłuszczowych omega 3 upośledza działanie receptorów insulinowych i doprowadza do zaburzenia gospodarki energetycznej ustroju i sprzyja patologicznemu wzrostowi poziomu glukozy we krwi. Potwierdzono także, iż zwiększenie podaży kwasów omega 3 doprowadzać może do poprawy takich parametrów metabolicznych jak wrażliwość insulinowa i sprzyja regulacji glikemii. Co ten naukowy żargon w praktyce oznacza?

Wiemy dziś, że kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 zawarte w rybach zmniejszają ryzyko cukrzycy, wiemy też, że osoby spożywające większe ilości ryb – rzadziej zapadają na tę przypadłość. Tak więc - jak widać - prozdrowotny potencjał ryb wykracza daleko poza profilaktykę chorób układu krążenia.

Źródła: • Eating fish can reduce the risk of diabetes, study suggests. ScienceDaily. Retrieved October 15, 2012, from www.sciencedaily.com • Dangardt F, Chen Y, Gronowitz E, Dahlgren J, Friberg P, Strandvik B.. High physiological omega-3 Fatty Acid supplementation affects muscle Fatty Acid composition and glucose and insulin homeostasis in obese adolescents. J Nutr Metab. 2012;2012:395757. Epub 2012 Feb 20 • Agrawal R, Gomez-Pinilla F. 'Metabolic syndrome' in the brain: deficiency in omega-3 fatty acid exacerbates dysfunctions in insulin receptor signalling and cognition. J Physiol. 2012 May 1;590(Pt 10):2485-99. Epub 2012 Apr 2

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie