Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Regularne spożycie ryb chroni przed cukrzycą!

Regularne spożycie ryb chroni przed cukrzycą!
O korzystnych skutkach wynikających z regularnej konsumpcji morskich ryb mówi się od dawna, większość doniesień jednak traktuje wyłącznie o pozytywnym wpływie zawartych w nich kwasach tłuszczowych z rodziny omega 3 na układ krążenia. Okazuje się jednak, że cenne składniki zawarte w tkankach jadalnych ryb posiadają wiele innych, interesujących właściwości, m.in. chronić mogą przed rozwojem cukrzycy.

Grupa naukowców z Uniwersytetu w Walencji postanowiła dokonać skrupulatnej analizy zwyczajów żywieniowych i przestudiowała diety prawie 945 osób (340 mężczyzn i 605 kobiet), między 55. i 80. rokiem życia z wysokim ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych. Celem tego badania było sprawdzenie, w jaki sposób ilość spożywanego mięsa i ryb może wpływać na zdrowie uczestników.

Okazało się, że uczestnicy badania generalnie spożywali dość dużo zarówno czerwonego mięsa, jak i ryb. Autorzy badania odkryli jednak pewną zależność, a mianowicie zauważono, że osoby spożywające więcej ryb miały też niższy poziom glukozy we krwi, a tym samym mniejsze  ryzyko rozwoju cukrzycy.  Natomiast wyższe spożycie mięsa (głównie w postaci wędlin) notowano u osób z większą masą ciała i wyższym poziomem tkanki tłuszczowej.

Chociaż w tym badaniu nie udowodniono bezpośredniego związku pomiędzy spożyciem ryb a ryzykiem cukrzycy, to daje ono podstawy, by się takiej przyczynowo-skutkowej zależności doszukiwać. Zdaniem autorów potencjalne, przeciwcukrzycowe właściwości diet zasobnych w ryby związane są z obecnością kwasów omega 3, które uwrażliwiają tkanki na działanie insuliny. Faktycznie dostępna literatura naukowa wydaje się tę teorię potwierdzać.

Istnieje przynajmniej kilka godnych uwagi badań naukowych, w których wykazano, że niedobór kwasów tłuszczowych omega 3 upośledza działanie receptorów insulinowych i doprowadza do zaburzenia gospodarki energetycznej ustroju i sprzyja patologicznemu wzrostowi poziomu glukozy we krwi. Potwierdzono także, iż zwiększenie podaży kwasów omega 3 doprowadzać może do poprawy takich parametrów metabolicznych jak wrażliwość insulinowa i sprzyja regulacji glikemii. Co ten naukowy żargon w praktyce oznacza?

Wiemy dziś, że kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3 zawarte w rybach zmniejszają ryzyko cukrzycy, wiemy też, że osoby spożywające większe ilości ryb – rzadziej zapadają na tę przypadłość. Tak więc - jak widać - prozdrowotny potencjał ryb wykracza daleko poza profilaktykę chorób układu krążenia.

Źródła: • Eating fish can reduce the risk of diabetes, study suggests. ScienceDaily. Retrieved October 15, 2012, from www.sciencedaily.com • Dangardt F, Chen Y, Gronowitz E, Dahlgren J, Friberg P, Strandvik B.. High physiological omega-3 Fatty Acid supplementation affects muscle Fatty Acid composition and glucose and insulin homeostasis in obese adolescents. J Nutr Metab. 2012;2012:395757. Epub 2012 Feb 20 • Agrawal R, Gomez-Pinilla F. 'Metabolic syndrome' in the brain: deficiency in omega-3 fatty acid exacerbates dysfunctions in insulin receptor signalling and cognition. J Physiol. 2012 May 1;590(Pt 10):2485-99. Epub 2012 Apr 2

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę