Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Składniki pokarmowe i ich nieoceniony wpływ na kondycję skóry

Składniki pokarmowe i ich nieoceniony wpływ na kondycję skóry
Na podstawie wyglądu skóry można wnioskować o stanie odżywienia, kondycji zdrowotnej oraz o tempie starzenia się organizmu. Deficyt witamin, składników mineralnych czy innych związków dostarczanych wraz z pokarmem może znacznie pogorszyć jej kondycję. Kosztowne kremy i zabiegi pielęgnacyjne mogą okazać się niewystarczające w kontekście zapobiegania wybranym objawom starzenia się skóry. Duże znaczenie posiada zdrowy i aktywny tryb życia, umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz spożywanie wartościowych produktów żywnościowych. Oto związki wchodzące w skład jedzenia, posiadające niebagatelny wpływ na wygląd, kondycję i tempo starzenia się skóry:

Witamina C

Biologiczna rola tego związku wykracza poza wzmacnianie naturalnej odporności organizmu. Witamina C, nazywana także kwasem L-askorbinowym odgrywa ważną rolę w syntezie cholesterolu, wpływa na tempo wchłaniania żelaza, zwiększa dostępność selenu. W kontekście dbania o kondycję skóry witamina C zajmuje bardzo szczególne miejsce – jest bowiem niezbędna do stabilizacji potrójnej spirali kolagenu. Jej niedobory doprowadzają do upośledzenia syntezy białek tkanki łącznej i objawiają się między innymi nadmiernym rogowaceniem, skórnymi wybroczynami, skłonnością do powstawania siniaków, krwawieniem dziąseł, powolnym gojeniem się ran. Do źródeł pokarmowych witaminy C należą: świeże owoce i warzywa (np. cytrusy, natka pietruszki, czarna porzeczka, owoce róży).

Witamina E

Witamina E (czyli łącznie 8 związków zaliczanych do tokoferoli i tokotrienoli)  i witamina C działają synergistycznie w niwelowaniu negatywnych skutków działania wolnych rodników, opóźniając powstawanie objawów starzenia. Tokoferole zapobiegają także sieciowaniu kolagenu i peroksydacji lipidów, stabilizują błony komórkowe. Niedobory witaminy E objawiają się nadmiernym rogowaceniem i przesuszeniem skóry oraz powstawaniem przedwczesnych zmarszczek. Do bogatych pokarmowych źródeł witaminy E należą: oleje roślinne, migdały, orzechy,  jaja, awokado, brukselka.

Karotenoidy i witamina A

Do grupy związków zwanych karotenoidami zalicza się między innymi: betakaroten, astaksantynę,  likopen. Posiadają one udowodniony naukowo, silny potencjał antyoksydacyjny oraz działanie fotoprotekcyjne. Likopen i betakaroten pomagają chronić skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV. Dodatkowo, retinol powstający z beta karotenu i jego metabolity posiadają wpływ na różnicowanie i kondycję komórek nabłonkowych budujących naskórek. Do źródeł karotenoidów i witaminy A należą: czerwone warzywa i owoce (betakaroten, likopen), wątróbka, żółtko jaja, sery.

Witamina D

Wyjątkowość witaminy D polega na tym, iż posiada aktywność hormonu. Może być syntetyzowana  pod wpływem działania promieni słonecznych. Chroni skórę przed działaniem promieni UV, zapobiega procesom nowotworzenia i infekcji o podłożu zapalnym. Zaobserwowano, iż niedobory witaminy D są charakterystyczne u kobiet, posiadających liczne zmarszczki. Warto także podkreślić, iż wraz z wiekiem spada wydajność wewnątrzustrojowej syntezy tej witaminy, co także wiąże się z powstaniem poważnych deficytów w organizmie i zaburzeniem wewnętrznej homeostazy. Do źródeł pokarmowych tej witaminy należą przede wszystkim tłuste ryby morskie i tran.

Polifenole

Zainteresowanie tymi związkami wynika z dużego potencjału antyoksydacyjnego i właściwości przeciwzapalnych. Spożycie ich wraz z pokarmem może wywierać wpływ nie tylko na wygląd i kondycję skóry – przypisuje im się istotną rolę w profilaktyce wielu chorób, w tym nowotworów, dolegliwości układu krążenia i chorób neurodegeneracyjnych. Polifenole chronią skórę przed działaniem niekorzystnych czynników środowiskowych, zapobiegają powstawaniu uszkodzeń struktury DNA i zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów skóry. Badania naukowe wskazują także na dużą skuteczność polifenoli w zapobieganiu powstawania objawów starzenia. Źródłem tych związków są produkty pochodzenia roślinnego, w tym warzywa,  owoce a także herbaty, przyprawy i czerwone wino.

Podsumowanie

Stan odżywienia organizmu posiada niebagatelny wpływ na wygląd i kondycję skóry. W ramach profilaktyki powstawania zmarszczek warto dbać nie tylko o odpowiednią pielęgnację, ale także o właściwy dobór jakościowy i ilościowy pokarmów.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Uroda