Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Wzdęcia, 5 porad dietetyka!

Wzdęcia, 5 porad dietetyka!
Wzdęcia są dość drażliwym i kłopotliwym tematem, dlatego też wiele osób próbuje sobie z nimi radzić domowymi sposobami na własną rękę. Niestety nie wszystkie z obiegowych teorii na temat tego jak należy zwalczać problemy trawienne okazują się być efektywne w praktyce. Istnieją na szczęście proste sposoby, na zniwelowanie tej kłopotliwej dolegliwości.

Gryź i żuj starannie

Jedzenie w pośpiechu, niestaranne przeżywanie kęsów sprawia, iż pokarm nie ulega właściwej „obróbce wstępnej”. Dokładne żucie i gryzienie sprawia, że wyspecjalizowane enzymy mogą działać sprawnej, a trawienie przebiega tym samym efektywnie. W przeciwnym wypadku spore fragmenty pokarmu trafiają do jelita i nie mogą być w pełni strawione. Zbyt duże części jedzenia pod wpływem flory bakteryjnej ulegają gwałtownej fermentacji z wydzieleniem dużej ilości gazów. Kwestia wspomnianej „obróbki wstępnej” pokarmu jest szczególnie ważna w przypadku spożywania warzyw, owoców czy pełnoziarnistego pieczywa.

Rób mniejsze kęsy i nie jedz łapczywie

Łapczywe połykanie dużych kawałków jedzenia również sprzyja tworzeniu i gromadzeniu nadmiernych ilości gazów i znacznie obniża komfort trawienia. Związane jest to nie tylko z opisaną powyżej zależnością, ale także z połykaniem sporych ilości powietrza. Dlatego, w miarę możliwości oczywiście, staraj się celebrować posiłki, jedz małymi kęsami, przeżuwaj je starannie i przede wszystkim się nie śpiesz.

Nie przejadaj się

Zbyt duża ilość pokarmu nadwyręża możliwości trawienne przewodu pokarmowego. Zbyt długie zaleganie pokarmu, stanowi przyczynę uczucia ciężkości i wzdęć. Tempo pasażu jelitowego związane jest z objętością i kalorycznością spożytego posiłku. Zaburzona motoryka przewodu pokarmowego sprzyja uczuciu dyskomfortu. Warto zachować pewien umiar zasiadać do stołu i po prostu nie przejadać się.

Wyeliminuj czasowo niektóre pokarmy

Może się okazać, iż Twój organizm nie toleruje wybranych pokarmów. Najczęściej do powstawania gazów przyczyniają się produkty zawierające pszenicę i laktozę. Złą sławą cieszy się także fruktoza, która ma tendencję do fermentowania w jelitach. Oczywiście nie należy rezygnować ze wszystkich produktów naraz. Warto zastosować dietę eliminacyjną w celu ustalenia przyczyny powstawania wzdęć, rezygnując przy tym na minimum 2 tygodnie z wybranej grupy pokarmów (np. produktów będących źródłem pszenicy), aż do ustalenia głównego sprawcy niedogodności trawiennych. Natomiast ze słodyczy i wszelkich niezdrowych przekąsek typu chipsy, słone orzeszki, a także z wszelkich kolorowych, słodkich napojów warto zrezygnować na stałe.

Zdrowo się odżywiaj

Pamiętaj o tym, aby dieta była urozmaicona, oparta na produktach o wysokiej jakości. Ilość produktów zasobnych w błonnik zwiększaj stopniowo, zwiększając jednocześnie ilość spożywanych płynów.  Zwróć także uwagę na rodzaj obróbki termicznej spożywanej żywności - potrawy smażone są o wiele bardziej obciążające dla przewodu pokarmowego niż gotowane lub duszone.

Podsumowanie

Wzdęcia i problemy trawienne najczęściej są następstwem niestarannego przeżuwania i gryzienia, a także spożywania posiłków w pośpiechu. Nie można się dziwić dolegliwościom trawiennym, jeżeli nasza dieta oparta jest na słodyczach, słodzonych napojach i produktach pszennych bądź też daniach ciężkostrawnych. Osobom cierpiącym na chroniczne problemy z gazami pomimo stosowania zdrowych nawyków żywieniowych zaleca się zastosowanie diety eliminacyjnej, w celu ustalenia głównego „winowajcy”, wśród których najczęściej występuje gluten zawarty w pszenicy, laktoza w nabiale czy fruktoza w owocach i miodzie.