Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Jak to jest z tą czekoladą?

Jak to jest z tą czekoladą?

PoTreningu

Jak wiadomo, czekolada podobnie jak inne słodycze ze względu na swoją kaloryczność i sporą zawartość cukru nie jest specjalnie polecana osobom dbającym o swoją sylwetkę. W ostatnich czasach jednak coraz częściej porusza się kwestię prozdrowotnych właściwości związków fenolowych zawartych w ziarnach kakaowca, które korzystnie wpływają na profil lipidowy, a wg niektórych źródeł przyspieszać mogą odchudzanie! Czy więc czekolada, w skład której wchodzi przecież kakao faktycznie jest taka niezdrowa?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Czekolada a korzyści zdrowotne

Przeglądając literaturę naukową przyznać trzeba, że istnieją publikacje wskazujące na pewne korzyści wynikające z konsumpcji czekolady. Jak się okazuje jednak ważne jest to po jaką czekoladę sięgamy. Wyniki badań naukowych wskazują na ewidentną przewagę gorzkiej czekolady (zawierającej minimum 70% kakao) nad jej mlecznymi, białymi i nadziewanymi odpowiednikami – zwłaszcza w kontekście zdrowotnym.  Czekolady, po które tak chętnie sięgają dzieci i dorośli stanowią niemal wyłącznie źródło cukru . Dają chwilową przyjemność związaną z odczuwaniem smaku słodkiego, a oprócz tego przyczyniają się do przyspieszenia rozwoju  „oponki” tłuszczowej wokół pasa.

Tymczasem czekolady o zawartości minimum 70% kakao stanowią cenne źródło flawonoidów i związków przeciwutleniających. Naukowcy przekonują, iż włączenie jej do diety pomaga regulować profil lipidowy krwi – opublikowane wyniki metaanalizy wskazują, iż u osób z czynnikiem ryzyka chorób układu krążenia wprowadzenie gorzkiej czekolady do jadłospisu pomaga zmniejszyć poziom tzw. złego cholesterolu (LDL) oraz w niewielkim stopniu obniżyć poziom cholesterolu całkowitego.

Stosunkowo niedawno przedstawiono również potencjalne korzyści dla funkcjonowania mózgu, wynikające z regularnej konsumpcji gorzkiej czekolady. W zaprezentowanych wynikach eksperymentu potwierdzono, iż włączenie tego smakołyku do diety może pomóc spowolnić proces starzenia się mózgu, a także łagodzić konsekwencje zmęczenia czy  braku snu.

Czy czekoladą można się objadać bezkarnie?

Oczywiście, że nie. W przypadku gorzkiej czekolady również należy zachować umiar. Objadanie się czy zastępowanie nią posiłków nie jest najlepszym rozwiązaniem. Aby odczuć prozdrowotne właściwości gorzkiej czekolady należy wkomponować ją w odpowiednio zbilansowany jadłospis. Zalecane ilości liczy się w kostkach, a nie tabliczkach….

Podsumowanie

Czekolada o zawartości minimum 70% kakao stanowi cenny element zdrowego jadłospisu. Bogactwo składników o charakterze antyoksydacyjnym korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu krwionośnego , minimalizując ryzyko rozwoju chorób serca, a także pomaga utrzymać mózg w dobrej formie. Pomocna jest także w trakcie stosowania diet redukcyjnych, gdyż skutecznie zaspokaja ochotę na „coś czekoladowego”. Należy jednak pamiętać, aby wkomponować gorzką czekoladę w jadłospis w sposób rozsądny. Zbyt duże ilości przynieść mogą więcej szkód niż korzyści.