Ksylitol, czyli zdrowa alternatywa dla cukru

Zdrowe odżywanie polega m.in. na dokonywaniu właściwych wyborów, zastępowaniu słabych jakościowo i niezdrowych produktów ich lepszymi odpowiednikami. Słabość do smaku słodkiego stanowi przysłowiową piętę achillesową wielu, nawet bardzo zdeterminowanych osób. Często plany ukierunkowane na zmianę diety, czy też konkretnie – redukcję nadmiaru tkanki tłuszczowej, zostają porzucone, właśnie przez trudności z zahamowaniem ochoty na słodkie pokarmy. Pomocny może być w tej sytuacji ksylitol - słodzik naturalnego pochodzenia, który oprócz słodyczy posiada inne, korzystne dla zdrowia właściwości.

Przeczytaj koniecznie:

Stevia – naturalny słodzik alternatywą dla aspartamu

Czym jest ksylitol?

Ksylitol, zwany także cukrem brzozowym to alkohol cukrowy, substancja naturalnie występująca w przyrodzie (np. w włóknistych i zdrewniałych częściach niektórych roślin, w tym  - popularnych warzyw i owoców). Związek ten został odkryty pod koniec XIX wieku. Zainteresowanie ksylitolem związane jest z dość interesującymi jego właściwościami, które sprawiają iż stanowi znakomitą alternatywę dla stołowego cukru.

Czym się różni od zwykłego cukru?

Chociaż posiada smak i wygląd zbliżony do sacharozy, można zaryzykować stwierdzenie, iż ksylitol pozbawiony jest po prostu wad sacharozy. Metabolizm cukru brzozowego zachodzi niezależnie od insuliny, co sprawia iż jest szczególnie polecany cukrzykom i osobom odchudzającym. Dodatkową zaletą jest niska wartość energetyczna, 1g tego związku dostarcza zaledwie 2,4 kcal, podczas gdy taka sama ilość sacharozy to 4 kcal.

Jakie są największe zalety cukru brzozowego?

Okazuje się, iż obniżona kaloryczność i słodki smak bez nieprzyjemnego, chemicznego posmaku to nie jedyne zalety ksylitolu. Unikalność, tego związku wynika między innymi z jego zasadotwórczego potencjału. Dzięki temu posiada on właściwości bakteriobójcze i grzybobójcze. Badania naukowe potwierdzają skuteczność gumy do żucia z dodatkiem ksylitolu w hamowaniu infekcji spowodowanych przez bakterie wywołujące zapalenie ucha środkowego u dzieci. Potwierdzona jest także zdolność ksylitolu do zapobiegania rozwoju próchnicy zębów, wrzodów żołądka czy grzybic przewodu pokarmowego. Naukowcy wskazują także na znaczenie tego związku w profilaktyce osteoporozy – przypuszcza się, że  wpływa pozytywnie na wchłanianie wapnia w jelitach. Cukier brzozowy może być także pomocny osobom, u których rozwijają się w kącikach ust, tzw. zajady, czyli niewielkie  trudno gojące się rany.

Czy istnieją skutki uboczne?

Ksylitol jest związkiem nietoksycznym i uznawanym za ogólnie bezpieczny, jednak w na samym początku stosowania mogą pojawić się niedogodności ze strony układu pokarmowego, takie jak wzdęcia czy biegunki, które zazwyczaj szybko ustępują. Pewną ostrożność powinny zachować osoby z zespołem nadwrażliwego jelita (IBS).

Podsumowanie

Ksylitol stanowi alternatywę dla sacharozy oraz syntetycznych słodzików, nie tylko ze względu na swój słodki smak, ale także korzystne działanie na ludzki organizm. Zapobiega rozwojowi próchnicy zębów i wybranych infekcji bakteryjnych, nie powoduje też gwałtownych skoków insuliny – zmniejsza ryzyko rozwoju otyłości oraz insulinooporności.