Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Odchudzasz się? Uważaj na niedobór wapnia!

Odchudzasz się? Uważaj na niedobór wapnia!

PoTreningu

Całkiem popularną praktyką w ramach diet odchudzających jest usilne wykluczenia z jadłospisu wszelkich produktów mlecznych. Przyjęło się uważać, że nabiał „zalewa”, sprzyja gromadzeniu tłuszczu, retencji wody, a tym samym utrudnia przebieg redukcji i niekorzystnie odbija się na estetyce sylwetki. Cóż, faktycznie nabiał ma pewne wady, jednak w praktyce wyeliminowanie go z diety może niekiedy przynieść więcej szkód niż korzyści, zarówno w kontekście ogólnie pojętego zdrowia jak i wyglądu.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

 Czy nabiał utrudnia odchudzanie?

Przyznać rację należy wszystkim tym, którzy zwracają uwagę na fakt, iż produkty mleczne są dość obfitym źródłem hormonów płciowych - estrogenów. Teoretycznie więc, nadmierne ich spożycie nie jest ani zdrowe, ani też korzystne dla sylwetki. Mimo to badania naukowe wyraźnie wskazują jednak, że rezygnacja z nabiału utrudnia, a uwzględnienie przetworów mlecznych w jadłospisie ułatwia redukcję nadmiernej masy ciała. Szczególnie korzystny wpływ notowany jest w przypadku fermentowanych przetworów mlecznych takich jak jogurty naturalne. Fakt ten związany jest z jednej strony z obecnością żywych kultur bakteryjnych oraz unikalnych, bioaktywnych produktów ich aktywności, a z drugiej z wysoką zawartością wapnia. Okazuje się, że pierwiastek ten nie tylko wpływa na stan zębów i kości, ale również na aktywność enzymów uczestniczących w magazynowaniu oraz uwalnianiu tłuszczu z adipocytów.

Unikanie nabiału, a ryzyko niedoboru wapnia

Bazując na poradach uzyskanych na forach internetowych wiele osób w ramach kuracji odchudzającej eliminuje produkty mleczne ze swojego menu, niesłusznie wierząc, iż jest to skuteczny sposób na przyspieszenie redukcji tłuszczu.  W efekcie powstają diety skrajnie deficytowe w wapń, który jest pierwiastkiem niezbędnym dla zachowania zdrowia oraz – jak już wcześniej wspominałem – dla zachowania szczupłej sylwetki. Skutki niedoboru wapnia choć groźne i nieraz nieodwracalne, to są rozłożone w czasie, tak więc raczej nikt nie doświadczy nagle negatywnych konsekwencji wynikających ze zubożenia swojego jadłospisu w ten pierwiastek, stąd też większość osób bagatelizuje tą kwestię. Niestety takie postępowanie jest po prostu nieodpowiedzialne.

Czy muszę jeść nabiał?

Oczywiście w praktyce jest możliwe takie skomponowanie jadłospisu, by wyeliminować z niego produkty mleczne i jednocześnie zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na wapń.  Nie jest to jednak zadanie proste i wymaga uwzględnienia w diecie naprawdę solidnej porcji warzyw (zwłaszcza takich jak kapusta, brokuły, jarmuż, sałata rzymska), owoców i orzechów, a także wód pitnych o wysokim stopniu mineralizacji. Dietę tego typu należy układać z pomocą dietetyka lub chociaż z użyciem specjalnego programu zliczającego udział witamin i składników mineralnych. W innym wypadku łatwo o błędne szacunki.

Podsumowanie

Praktyka polegająca na całkowitej eliminacji produktów mlecznych z diet odchudzających w zdecydowanej większości przypadków jest nie tylko niezasadna, ale również – niebezpieczna. Jedynie w przypadku bardzo niskiego poziomu tłuszczu i szlifowania formy startowej u zaawansowanych zawodników wyraźne ograniczenie spożycia nabiału czy też zupełna jego eliminacja mogą być potencjalnie zasadne, również i w tym przypadku jednak konieczne jest zapewnienie odpowiedniej podaży wapnia z innych źródeł.