Ukryte pułapki i często popełniane błędy żywieniowe podczas odchudzania

Obmyślając strategię, która będzie miała ca celu zredukowanie nadmiarowych ilości tkanki tłuszczowej i przygotowanie ciała do tzw. sezonu plażowego, warto zrewidować posiadaną wiedzę, a tym samym ustrzec się błędów, wpływających na efektywność diety, a także na zdrowie, kondycje i samopoczucie. Poniżej lista pułapek, w które łatwo się złapać przez niewiedzę, nieodpowiedzialność lub po prostu zwykłe lenistwo.

Sezonowość -  zdrowe nawyki żywieniowe warto stosować przez cały rok, wówczas panika związana z pokazaniem się w stroju kąpielowym nie będzie spędzać snu z powiek.  Należy uświadomić sobie, iż nie istnieją doraźne rozwiązania w postaci cudownych diet, które pozwolą na utrzymanie efektów po wprowadzeniu „starych” nawyków żywieniowych.

Zbyt drastyczne ograniczenie kalorii – presja czasu i wrodzona skłonność do wybierania drogi „na skróty” skłaniają często do poszukiwania spektakularnych rozwiązań. Efekty zaniedbań z kilku miesięcy czy lat chcielibyśmy nadrobić w tydzień,  stąd najczęściej pomysły na diety-głodówki. Konsekwencje takiego postępowania są odwrotne do zamierzonych.

Koncentrowanie się jedynie na kaloriach – ludzki organizm do prawidłowego funkcjonowanie potrzebuje nie tylko energii, ale również innych składników, takich jak białko, witaminy, niezbędne pierwiastki, ważne kwasy tłuszczowe. Układając jadłospis należy kierować się nie tylko kwestią podaży kalorii, ale także zapotrzebowania organizmu na składniki o charakterze nieenergetycznym. Bardzo często słyszę pytania typu:  „Czy np. kanapkę z gotowanym łososiem można zamienić batonem, bo przecież mają podobną ilość kalorii?”. Odpowiedź brzmi: „nie można!”. Dlaczego? Dlatego, że baton dostarcza jedynie kalorii i żadnych innych wartościowych składników.

Bazowanie na produktach dietetycznych i pseudo-prozdrowotnych. Winą za powstawanie odstających boczków obarcza się przede wszystkim pizzę, hamburgery, słodycze. Tymczasem źródłem problemu mogą być także gotowe sałatki zawierające majonezowe i śmietanowe sosy, produkty śniadaniowe, dżemy niskosłodzone, dania light i fit, które często tylko z pozoru są dietetyczne i zdrowe.

Owocowe przekąski to nie owoce – o ile świeże owoce są pożądanym składnikiem diety, o tyle przetwory z owoców już nie, bo stanowią wyłącznie źródło cukru. Zamiast po jabłko czy mandarynkę chętnie sięgamy po soki lub napoje owocowe, dżemy, konfitury, galaretki, batoniki, etc., przyczyniając się tym samym do odkładania tkanki tłuszczowej. Takie typu wynalazkom należy powiedzieć NIE!!!

Podsumowanie

Odchudzanie się powinno być zabiegiem przemyślanym, a także rozłożonym w odpowiednio długim  czasie. Jadłospis należy ułożyć w oparciu o rzetelne źródła informacji lub po prostu skorzystać z pomocy  dietetyka, co pozwoli na uniknięcie błędów i ułatwi wypracowanie długoterminowych i trwałych efektów.