Co tak naprawdę mi grozi, jeśli schudnę zbyt szybko?

Pewnie gdyby istniała tabletka pozwalająca z dnia na dzień pozbyć się nadwagi, to niektórzy gotowi byliby samochód sprzedać i dom zastawić, byle tylko ją zdobyć i pozbyć się zbędnego balastu. Zaskakujące jest to, że nasze pragnienie osiągnięcia estetycznej sylwetki okazuje się być niezwykle silne w sytuacji, kiedy wizja osiągnięcia wymarzonego efektu osadzona jest w perspektywie kilku dni czy najdalej – kilku tygodni.

W sytuacji, w której zmiany miałby się okazać powolne i rozłożone w czasie, motywacja słabnie i tak naprawdę mało komu chce się podjąć trud wyzwania. Stąd też wiele osób, jeśli decyduje się na wprowadzenie zabiegów odchudzających, to robi to z zamiarem osiągnięcia błyskawicznego efektu. W niniejszym artykule przedstawię pokrótce co dzieje się w ludzkim organizmie, kiedy ubytek masy ciała jest zbyt szybki.

Masz do stracenia więcej niż tylko tłuszcz

Chociaż w celu monitowania efektywności redukcji zazwyczaj posługujemy się wagą, to odchudzanie  samo w sobie ukierunkowane jest przede wszystkim na pozbycie się nadmiaru zgromadzonego w ustroju tłuszczu. Mało kto za punkt honoru stawia sobie zmniejszenie ilości tkanki mięśniowej, a nawet jeśli tak formułuje cel, sądząc iż przykładowo ma „zbyt masywne uda”, to najprawdopodobniej źle diagnozuje przyczynę swojego problemu i nie jest świadom konsekwencji, jakie niesie za sobą utrata białek mięśniowych.

Niedoceniana tkanka mięśniowa

Niestety im gwałtowniejsze są zmiany w całkowitej masie ciała, tym większy odsetek traconej masy stanowi tkanka mięśniowa. Pewnie część czytelników, czy raczej czytelniczek tego artykułu pomyśli sobie – „spoko, nie potrzebuje dużych mięsni, chcę być po prostu szczupła i zgrabna”. Niestety w praktyce trudno o sprężystą i estetyczną sylwetkę przy bardzo słabo rozwiniętej tkance mięśniowej. Można ważyć niewiele, a mieć fałdy tłuszczu na brzuchu i odstające „boczki”, można też ważyć stosunkowo więcej i nie znać wyżej opisanych problemów. O tym jak wyglądamy decyduje nie tylko masa, ale również skład ciała, czyli proporcja tkanki tłuszczowej do tkanki mięśniowej.

Co nagle to…

Warto zdać sobie także sprawę, że tkanka mięśniowa jest tkanką wyjątkowo energochłonną. Innymi słowy: mięśnie spalają tłuszcz. Im mniej mięśni, tym wolniejszy metabolizm i tym bardziej opornie przebiega proces odchudzania. Tak więc jeśli odchudzamy się zbyt szybko, tracimy tkankę mięśniową, co negatywnie odbija się na naszej sylwetce, a dodatkowo sprawia, że trudniej nam pozbyć się zalegającego tłuszczu. Fajnie? To jednak nie wszystkie negatywne konsekwencje zbyt szybkiej redukcji.

Niedobory pokarmowe

Szybki ubytek masy ciała, oprócz utraty tkanki mięśniowej może przyczynić się także do występowania niedoborów składników mineralnych, witamin i niezbędnych kwasów tłuszczowych. W efekcie pogorszeniu ulega nie tylko stan zdrowia, ale także upośledzona zostaje gospodarka energetyczna organizmu i przebieg przemian metabolicznych. Niedobory pokarmowe niezwykle trudno jest zdiagnozować, a co za tym idzie także – trudno je skorygować i nieraz towarzyszą nam przez wiele miesięcy czy nawet lat, zwiększając ryzyko wielu chorób, utrudniając pracę nad kondycją i sylwetką.

Efekt jo-jo

Odchudzając się warto zdać sobie sprawę, jak daleko do przodu sięgają nasze plany. Czy chcemy być szczupli jedynie na najbliższy weekend czy najwyżej – dwutygodniowe wakacje, czy też chcielibyśmy utrzymać wypracowany efekt dłużej? Doświadczenie uczy, że im szybsza jest utrata masy ciała, tym szybszy jest powrót utraconych kilogramów po zakończeniu kuracji odchudzającej.

Podsumowanie

Chcesz pozbyć się bezcennej tkanki mięśniowej, nabawić się niedoborów pokarmowych bądź spowolnić metabolizm? A może po prostu Twoim celem jest odchudzić się tylko na chwilę, a potem wrócić do danego rozmiaru? Jeśli na przynajmniej jedno  z wymienionych powyżej pytań odpowiesz „TAK”, to śmiało możesz odchudzać się szybko, a niechybnie spotka Cię pełne spektrum opisanych tutaj efektów. Jeśli natomiast zależy Ci na tym, by trwale poprawić estetykę sylwetki nie rujnując sobie przy tym zdrowia i metabolizmu, daj sobie czas, zachowaj umiar i rozsądek.