Coraz bardziej długowieczni, coraz bardziej schorowani

Żyjemy coraz dłużej, ale niestety jakość naszego życia w ujęciu zdrowotnym się nie poprawia. Choroby przewlekłe takie jak otyłość, nadciśnienie, choroba wieńcowa, dysfunkcje aparatu ruchu sprawiają, że starość staje się perspektywą mroczną. Rozwój nauk medycznych pomaga żyć dłużej nawet przy obciążeniu wieloma rozmaitymi przypadłościami, kluczem jednak do utrzymania optymalnego stanu zdrowia we wszystkich okresach życia bezapelacyjnie jest tryb życia jaki prowadzimy, a przede wszystkim dieta i aktywność fizyczna.

Przeczytaj koniecznie:

Przepis na szybsze starzenie

Powodów do radości nie ma…

Opublikowane w ostatnich latach raporty wyraźnie wskazują, że pomimo wydłużenia się średniej długości życia na świecie, zwiększa się także częstotliwość występowania rozmaitych dokuczliwych przypadłości z jakimi osoby starsze muszą się borykać. Z reszta problem dotyczy nie tylko osób starszych. Choroby przewlekłe takie jak otyłość, cukrzyca, miażdżyca, choroba wieńcowa, nadciśnienie reumatoidalne zapalenie stawów i wiele innych pojawiają się w coraz młodszym wieku. Perspektywy na najbliższe lata również nie są specjalnie optymistyczne. Medycyna co prawda oferuje coraz to nowe sposoby leczenia, jednak brak ruchu, nieprawidłowa dieta oraz nadużywanie alkoholu i palenie papierosów w sposób bardzo znaczący odbijają się na naszej kondycji psychofizycznej sprawiając, że – mówiąc wprost - szybciej się starzejemy.

Jutro to dziś, tyle że jutro…

Gdy jesteśmy młodzi, silni i zdrowi to wydaje nam się, że będzie tak już zawsze. Niestety wraz z wiekiem pojawiać zaczynają się rozmaite niedogodności, dolegliwości, choroby. Warto zdać sobie sprawę, że przyrost masy ciała, nadciśnienie, miażdżyca czy cukrzyca nie koniecznie muszą być naturalną konsekwencją upływu czasu. Badania przeprowadzone w tradycyjnych społecznościach prowadzących łowiecko-zbieracki tryb życia, w miejscach nie skażonych jeszcze nadmiernie dobrami cywilizacji pokazały, że osoby starsze również cieszyć się mogą dobrą formą psychofizyczną nie znając chorób układu krążenia i wielu innych przypadłości, na które zazwyczaj cierpią w naszej kulturze.  .

Dieta i trening

Nie ulega wątpliwości, ze zmiana trybu życia już w okresie wczesnej młodości procentuje poprawą stanu zdrowia i lepszą kondycją psychofizyczną w późniejszych okresach życia. Zmodyfikowanie diety oraz regularna aktywność fizyczna stanowią rodzaj inwestycji w przyszłość, która naprawdę procentuje. Regularny wysiłek usprawnia gospodarkę energetyczną, aktywizuje układ krążenia, poprawia wrażliwość insulinową i pozwala zwalczyć niekorzystne skutki stresu. Dieta oparta na nisko przetworzonej żywności, pozbawiona niskojakościowych składników będących źródłem cukrów rafinowanych i tłuszczów utwardzonych w sposób ewidentny zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, otyłości i cukrzycy.

Zacznij działać już dziś

Niezależnie od tego ile masz lat, jak się czujesz i jaką formę prezentujesz możesz zrobić coś dla siebie i poprawić swoje szanse na to by nie tylko żyć długo, ale również szczęśliwie. Zdrowo się odżywiaj, dbaj o aktywność fizyczną, unikaj używek takich jak papierosy oraz zachowaj umiar w konsumpcji alkoholu, a – jakkolwiek to nie zabrzmi - przedłużysz sobie młodość do późnej starości.