Jak przyspieszyć spowolniony metabolizm? Część II: odżywianie

W poprzedniej części artykułu zwróciłem uwagę na pewne aspekty związane z aktywnością fizyczną, które mają wpływ na tempo metabolizmu. Nie tylko jednak wysiłek, ale również sposób odżywiania jest w stanie przyspieszyć przemianę materii. Wiele osób w czasie odchudzania popełnia elementarne błędy, przez co jedyny efekt , jaki udaje im się osiągnąć, to chwilowa utrata masy ciała, a następnie zniechęcenie i powrót do dawnej wagi.

Część pierwszą znajdziecie: TUTAJ

Jeśli taki zabieg powtarzany jest wielokrotnie – dochodzi do rozmaitego rodzaju zaburzeń skutkujących m.in. spowolnieniem metabolizmu. Na co więc musisz zwrócić uwagę by przyspieszyć przemianę materii?

Jedz! Jak ognia unikaj diet głodowych. Jeśli się odchudzasz – rób to z głową. Drastyczne obniżanie spożycia pokarmu powoduje już po kilku dniach wyraźne spowolnienie metabolizmu, które może okazać się trwałe – możesz w tym czasie stracić sporo tkanki mięśniowej, a mięśnie przecież pracują na Twoją korzyść spalając kalorie. Nic tak dobrze nie podkręca metabolizmu jak jedzenie. Jeśli cały czas będziesz „na diecie” przemiana materii spowolni.

Jedz białko. Istnieje coś takiego jak „termogeneza poposiłkowa”, co oznacza, że pokarm sam w sobie zwiększa wydatkowanie energii. Tak jak wspomniałem wcześniej - jedzenie stymuluje spalanie. Najbardziej termogenne są pokarmy białkowe, warto więc dbać o to by ich nie brakowało. Nie namawiam tutaj do stosowania wysokobiałkowych diet czy koncentrowaniu się głównie na tym składniku, bo może to być niekorzystne zdrowotnie. Każdy posiłek jednak pełnowartościowe źródło białka powinien zawierać.

Jedz regularnie. Warto jeść mniej więcej o stałych porach. Nie koniecznie musisz spożywać sześć posiłków w ciągu dnia czy dbać o to, by były one zjadane co równe trzy godziny. Proponuję jednak ustalić ramowe pory spożywania pokarmów. Brytyjscy naukowcy (Farshchi i wsp.) wykazali, że regularne jedzenie korzystnie wpływa na tempo przebiegu przemian metabolicznych.

Używaj przypraw, zwłaszcza tych ostrych. Pieprz, pieprz kajeński, imbir i im podobne, mają korzystny wpływ na metabolizm. Przydatne też mogą być rozmaite zioła. Przyprawy stanowią cenne uzupełnienie diety w bioaktywne związki o działaniu prozdrowotnym. Niektóre z nich zawierają alkaloidy o działaniu termogenicznym, przykładem jest kapsaicyna zawarta w chilli.

Na koniec rada, która pewnie wiele osób zaskoczy: śpij minimum siedem godzin w ciągu doby. Długość snu ma wpływ na poziom wielu hormonów, a także na apetyt, umiejętność radzenia sobie ze stresem i wiele innych parametrów, które pośrednio lub bezpośrednio mogą oddziaływać na tempo przemian metabolicznych. Optymalny czas snu tu około osiem godzin, minimum siedem. Długość snu to aspekt często bagatelizowany, a tymczasem wywiera znaczący wpływ nie tylko na szybkość przemiany materii, ale funkcjonowanie całego organizmu.

 Część pierwszą znajdziecie: TUTAJ