Co jeść by wzmocnić swoją odporność?

Jesień to czas, w którym ryzyko zachorowania na przeziębienie lub grypę zdecydowanie wzrasta. Przed rozwojem infekcji górnych dróg oddechowych uchronić jednak może sprawnie działający system odpornościowy, który w porę rozpozna i wyeliminuje chorobotwórcze drobnoustroje. Odpowiedni sposób odżywiania w sposób istotny wpływa na kondycję układu immunologicznego i tym samym może uchronić nas od tych nieprzyjemnych przypadłości. Jak więc należy się odżywiać by ustrzec się infekcji?

Przeczytaj koniecznie:

Targanek błoniasty poprawia odporność immunologiczną

Podstawa diety – nisko przetworzona żywność

Jeśli zależy nam na utrzymaniu kondycji układu immunologicznego w dobrej kondycji powinniśmy oprzeć codzienne menu na produktach nisko przetworzonych. Na rzecz takiego rozwiązania przemawiają dwa ważne powody, po pierwsze  żywność nisko przetworzona jest znakomitym źródłem wielu pozytywnie wpływających na system odpornościowy składników, po drugie pozbawiona jest ona zazwyczaj związków zaburzających jego pracę. Oczywiście jednak tak sformułowane, ogólnikowe zalecenie nie wyczerpuje zainicjowanego tutaj tematu…

Cytrusy – naturalne źródło witaminy C i flawonoidów

Owoce cytrusowe w sposób wybitny wpłynąć mogą na kondycję układu immunologicznego. Związane jest to nie tylko z wysoką zawartością witaminy C, ale także obecnością związków fenolowych z grupy flawonoidów. Szczególnie cennym składnikiem diety okazać się mogą niezbyt popularne grejpfruty, a także lubiane przez wszystkich mandarynki. Cytryny, pomarańcze i pomelo także posiadają wiele cennych składników. Owoce cytrusowe należy jeść codziennie, przynajmniej 150 – 200g by dawka bioaktywnych składników była odpowiednio wysoka.

Ryby morskie – bogactwo witaminy D, selenu i kwasów omega 3

Włączając ryby morskie do jadłospisu w sposób wielokierunkowy poprawiamy funkcjonowanie układu immunologicznego. Na jego funkcjonowanie istotny wpływ wywierają nie tylko kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3, ale także bezcenna witamina D (której jesienią i zimą mamy stanowczo za mało) oraz selen. Ryby warto  spożywać 2 – 3 razy w tygodniu, najlepiej w postaci parowanej, gdyż smażenie, zwłaszcza długotrwałe może niszczyć część zawartych w nich  cennych dla zdrowia związków.

Czosnek i cebula

Zarówno czosnek jak i cebula tradycyjnie polecane są w okresie zwiększonej zachorowalności na infekcje górnych dróg oddechowych. Uważa się, że substancje w nich zawarte nie tylko chronią przed przeziębieniem i grypą, ale także wspomagają ich leczenie. Faktycznie istnieją powody ku temu by zarówno czosnek jak i cebulę do menu na stałe włączyć, pamiętać jednak należy, że ich zapach jest specyficzny i może zaburzyć towarzyskie relacje osób, które spożywają duże ilości tych pokarmów.

Fermentowane produkty mleczne

Fermentowane produkty mleczne, najlepiej te wzbogacone o dodatek pro biotycznych bakterii mogą korzystnie wpływać na pracę układu immunologicznego poprzez modyfikowanie składu mikroflory jelitowej. Nie od dziś wiadomo, że kwestia ta ma istotny wpływ na zdolność organizmu do radzenia sobie z potencjalnymi zagrożeniami w postaci chorobotwórczych drobnoustrojów. Jogurty warto jadać regularnie, pamiętając jedynie o tym by wybierać te, które pozbawione są dodatku cukru.

Zielona herbata

Zielona herbata posiada szereg prozdrowotnych właściwości. Jednym z mniej znanych jej walorów jest zmniejszanie ryzyka chorób górnych dróg oddechowych. Zauważono w badaniach że polifenole herbaciane wykazują zdolność do hamowania namnażania się wirusów grypy, a dziki temu zmniejszać mogą ryzyko wystąpienia tej choroby. Zieloną herbatę warto pijać od dwóch do czterech razy dziennie, najlepiej bez dodatku cukru i koniecznie bez dodatku mleka. Białka mleczne hamują wchłanianie katechin obecnych w herbacie.