Kilka ciekawostek na temat kiszonej kapusty

Kiszonki stanowić mogą cenny element zdrowej diety, niestety mało kto dziś o tym pamięta. O ile latem i jesienią fakt ten usprawiedliwić można wysoką dostępnością świeżych warzyw i owoców o tyle zimą sytuacja wygląda inaczej. Kiszona kapusta jest nie tylko kwaśna i tania, ale posiada szereg innych zalet o których warto przypomnieć. Co należy o niej wiedzieć?

Przeczytaj koniecznie:

Gotowe sałatki: fit czy kit?

Kiszona kapusta dostarcza wielu witamin, ale…

O kiszonej kapuście często pisze się i mówi, że jest nieocenionym źródłem wielu witamin. Tak naprawdę jednak warto dodać, że dawki witamin jakie dostarcza są raczej niewielkie. Przykładowo, żeby pokryć zapotrzebowanie na witaminę C trzeba byłoby zjeść ponad pól kilograma kiszonej kapusty, gdybyśmy chcieli pokryć zapotrzebowanie na witaminę B2 to potrzebne byłyby aż dwa kilogramy, w przypadku witaminy B1 – cztery kilogramy. Żywieniowy urok kiszonej kapusty nie jest związany z wysoką zawartością witamin, ale ma trochę inny charakter.

Kiszona kapusta dobra jak jogurt

Fermentacja jakiej poddawana jest kapusta w procesie kiszenia wynika z aktywności bakterii kwasu mlekowego, które – jak powszechnie wiadomo – są naszymi sprzymierzeńcami.  Nie dość, że po wniknięciu do naszego przewodu pokarmowego zasiedlają nasze jelita, chroniąc nas przed patogenami oraz syntetyzując rozmaite, korzystne dla organizmu człowieka związki,  a dodatkowo sprawiają, że kapusta po ukiszeniu staje się lżej strawna i bardziej zasobna w bioaktywne substancje pozytywnie wpływające na nasze zdrowie.

Kiszona kapusta a praca tarczycy

Kapusta w formie surowej jest źródłem goitrogenów, czyli tzw. substancji wolotwórczych , których wysokie spożycie może niekorzystnie wpływać niekorzystnie na funkcjonowanie tarczycy (utrudniając przyswajanie jodu – pierwiastka niezbędnego dla prawidłowej pracy tego narządu). Proces fermentacji znacznie zmniejsza zawartość tych związków, w efekcie kapusta kiszona zawiera ich bardzo niewiele. Jest to istotna informacja zwłaszcza dla osób borykających się z niedoczynnością tarczycy.

Kapusta kiszona chroni przed rakiem

Już świeża kapusta jest źródłem związków chemicznych i wyjątkowych właściwościach biologicznych, mogących zmniejszać ryzyko powstawania nowotworów. Związki te zwane są glukozynolami. Niestety w formie nieprzetworzonej przez mikroorganizmy biodostępność większości z nich jest niewielka. W procesie fermentacji glukozynolany ulegają częściowej degradacji, co poprawia ich biodostępność i wzmacnia ich aktywność biologiczną sprawiając, że korzyści z ich obecności są niewspółmiernie większe. Literatura fachowa wskazuje, glukozynolany mogą hamować rozwój nowotworów sutka, jajników, macicy i prostaty.

Lepiej kupować kapustę z beczki niż w małych opakowaniach jednostkowych

Kupując kapustę lepiej wybierać tą na wagę z beczki niż pakowaną w małe opakowania jednostkowe typu woreczki i wiaderka. Wiele wskazuje, że to właśnie ta kapusta jest bardziej wartościowa, fakt, że nie jest przepakowywana zmniejsza jej ekspozycją na działanie czynników mogących doprowadzić do dezaktywacji bioaktywnych składników takich jak witamina C i przeciwnowotworowo działające glukozynolany. W szczególności już należy unikać kiszonej kapusty z dodatkiem… konserwantów, które niestety są coraz częstszym dodatkiem do produktów ukwaszonych.