Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Gotowe sałatki: fit czy kit?

Gotowe sałatki: fit czy kit?
W ostatnim czasie coraz popularniejsza stają się gotowe do spożycia dania typu „fit” w postaci rozmaitych sałatek. Są wygodne, relatywnie tanie, kolorowe i – zgodnie z reklamowymi hasłami – zdrowe i dietetyczne. Czy jednak faktycznie gotowe do spożycia dania w postacie mieszanek warzyw z wędliną, rybą, jajkiem czy twarożkiem stanowić mogą wartościowy element zbilansowanej diety?

Nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że zjedzenie na drugie śniadanie mieszanki sałat z dodatkiem grillowanego kurczaka jest rozwiązaniem nieporównywalnie korzystniejszym niż zapychanie się chipsami, batonikami czy zapiekanką ze szkolnego czy pracowniczego bufeciku. Przekonanie, zgodnie z którym zapakowana w estetyczny plastik sałata jest kwintesencją zdrowotności i kulinarnej finezji odbiega trochę od rzeczywistości. Niestety kolorowe, gotowe dania  nawet jeśli składają się głównie z warzyw i chudego mięsa w pewnym stopniu są niestety dietetyczną wydmuszką.

Po pierwsze warto zdać sobie sprawę, że proces przechowywania, przetwarzania i transportowania żywności wiąże się z dość znacznymi stratami cennych składników pokarmowych. To m.in. dlatego poleca się wybierać żywność nisko przetworzoną – jest ona bowiem bardziej zasobna w witaminy i składniki mineralne oraz inne związki wpływające korzystnie na nasz organizm. Przykładowo gdybyśmy mieli zbadać zawartość witaminy C w papryce przechowywanej przez kilka dni w całości i papryce pokrojonej na drobne kawałki okazałoby się, że w przypadku tej drugiej straty witaminy C są wielokrotnie wyższe – związane jest to z większym dostępem tlenu. Niestety więc trzeba liczyć się z tym, że gotowe sałatki choć składają się w dużej mierze z warzyw to są zdecydowanie mniej zasobne w niektóre witaminy.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że bardzo często gotowe sałatki oprócz warzyw zawierają także dodatek sosów, nierzadko owe sosy są pewnego rodzaju koniem trojańskim, dostarczającym potężnej porcji pustych kalorii. Co więcej zdarza się, ze zdrowotnie wyglądającą sałatką spożywamy także pewną dawkę konserwantów i średnio pożądanych dodatków mogących znajdować się choćby właśnie w sosie, bądź też ewentualnie w dodanej so sałatki wędlinie. Obecność takich „bonusów” trochę nie współgra z konwencją typu „fit”.

Gotowe dania w postaci sałatek z dodatkami stanowią interesującą alternatywę dla innych gotowych dań serwowanych w barach szybkiej obsługi czy też dla słodyczy i niskojakościowych przekąsek takich jak chipsy czy paluszki – i to jasno trzeba podkreślić. Nawet reklamowane jako zdrowe gotowe posiłki oferowane nam w supermarketach przegrywają w przedbiegach z dobrze zbilansowanymi daniami przygotowanymi w warunkach domowych, choćby takich jak kanapki z razowego pieczywa z chudym mięsem i warzywami, czy własnoręcznie zrobione sałatki. Warto pamiętać, że fakt iż dana potrawa jest kolorowa, i składa się w dużej mierze z warzyw niekoniecznie oznacza, że jest szczególnie wartościowym elementem diety.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę