Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Kreatyna i „efekt chwilowej masy”

Kreatyna i „efekt chwilowej masy”

PoTreningu

Nie ulega wątpliwości, że na tle wielu innych suplementów mających zwiększać przyrost beztłuszczowej masy i rozwój siły mięśniowej kreatyna jest substancją o działaniu wręcz spektakularnym. Niestety wiele osób skarży się, że uzyskane dzięki niej efekty mają jedynie doraźny charakter i znikają po zakończeniu cyklu. Warto więc zastanowić się jaka jest istota tego zjawiska i spróbować odpowiedzieć na pytanie, czy faktycznie efekty wypracowane podczas cyklu muszą znikać po jego zakończeniu?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Zrozumieć kreatynę

Warto zdać sobie sprawę z tego, że przyjmowanie kreatyny wywołuje zwiększone magazynowanie wody w komórkach mięśniowych. Związane jest to między innymi z tym, że poprzez stosowanie tej substancji doprowadzamy do zwiększenia jej wewnątrzkomórkowych zasobów, co „wyrównywane jest” przez organizm wzrostem poziomu płynów. Mało tego, suplementacja kreatyną zwiększa także zdolność tkanki mięśniowej do magazynowania glikogenu – polimeru glukozy stanowiącego lokalne, zapasowe źródło energii. Przyjmuje się tymczasem, że 1g glikogenu mięśniowego „wiąże” około 2 – 4g wody. Tak więc w trakcie stosowania kreatyny dochodzi do wyraźnego zwiększenia obwodów mięśniowych, co często mylnie utożsamiane jest z przyrostem tkanki mięśniowej, a co w rzeczywistości – ma charakter nietrwały.

Czy to jednak oznacza, że kreatyna jest substancją, która pozwala wypracować tylko doraźne efekty?

Odpowiedź brzmi – nie!

Zwiększone uwodnienie komórek mięśniowych z jednej strony oraz poprawa dostępności ATP z drugiej - pociąga za sobą szereg reakcji biochemicznych, które doprowadzają do zwiększenia aktywności enzymów odpowiedzialnych za syntezę białek mięśniowych, hamując zarazem aktywność enzymów katabolicznych. Dzięki temu mięśnie mogą rosnąć szybciej i efektywniej. Tyle, że naiwnym byłoby sądzić, że dzięki kreatynie zbudujemy 4kg czystej masy mięśniowej w 4 tygodnie… Jeśli uda się zbudować kilogram – w tak krótkim czasie to będzie to niebywały sukces.

Doraźne i trwałe efekty kreatyny

W zasadzie działanie kreatyny możemy w pewnym sensie przyrównać do działania kawy, a raczej zawartej w niej kofeiny.  Przyjęcie tej substancji sprawia, że jesteśmy mniej zmęczeniu i możemy zrobić więcej - np. odpowiednio przygotować się do sprawdzianu lub egzaminu. Pod wpływem działania kofeiny nasz umysł funkcjonuje lepiej, dzięki czemu  jesteśmy w stanie przyswoić więcej wiedzy w krótszym czasie. Po kilku godzinach działanie kofeiny się kończy, co jednak nie oznacza, że to czego nauczyliśmy się pod jej wpływem po prostu się ulotni. Wiedza zostanie w naszej głowie. Zniknie natomiast efekt pobudzenia i lepszej koncentracji i naiwnym byłoby sądzić, że owy stan kofeinowy uda się utrzymać na dni, tygodnie czy lata.

Z kreatyną jest podobnie. W praktyce działanie tej substancji polega na stworzeniu lepszego środowiska wewnątrzkomórkowego do budowy masy mięśniowej i rozwoju siły (podobnie jak wypicie kawy pomaga stworzyć lepsze warunki do nauki, zwłaszcza gdy jesteśmy już zmęczeni). Ten efekt ma bez wątpienia charakter doraźny – jak skończymy przyjmowanie preparatów keratynowych, to poziom fosfokreatyny w mięśniach obniży się i wspomniany powyżej bonus zniknie… To jednak ile uda się w czasie  działania tej substancji zbudować czystej tkanki mięśniowej – zostanie również po cyklu. Chodzi jednak o to by mieć świadomość, że stosując kreatynę mięśnie powiększają swoje obwody nie tylko ze względu na nasiloną syntezę białek, ale także ze względu na zwiększenie rezerw fosfokreatyny, glikogenu i przede wszystkim wody….

Podsumowanie

Stosowanie kreatyny może nieść za sobą zarówno doraźne jak i trwałe efekty. Ważne jest by umieć je rozróżnić. Należy też pamiętać, że im bardziej przyłożymy się do diety i treningu – tym więcej  korzyści wyciągniemy z suplementacji tą substancją.



W artykule mówimy o: Suplementy i odżywki