Pięć powodów, dla których warto jeść powoli

Jadasz posiłki w biegu? Wiedz, że to poważny błąd, który może Cię srogo kosztować. Pośpiech przy konsumpcji pokarmu może powodować szereg negatywnych skutków utrudniając nie tylko pracę nad sylwetką, ale także doprowadzając do pogorszenia stanu zdrowia. Istnieje wiele powodów, dla których warto celebrować posiłki i jeść powoli. Oto pięć najważniejszych:

Jedząc wolniej – zjesz mniej

Badania naukowe wskazują, że jedzenie w pośpiechu sprzyja przejadaniu. Mechanizm tej zależności jest skomplikowany, ale w dużym uproszczeniu można powiedzieć, że wiąże się z tym, iż mózg potrzebuje trochę czasu na to by zrozumieć, iż przyjęta dawka pokarmu jest wystarczająca, i że należy przerwać konsumpcję. Jedząc powoli dajemy sobie szansę na to by mechanizmy kontrolujące łaknienie zadziałały sprawnie. Łatwo to sprawdzić wykonując test przy weekendowym obiedzie, jednego dnia zjadając porcję pokarmu w kilka minut, a kolejnego dnia celebrując posiłek przez dłuższy czas. W pierwszym wypadku uczucie najedzenia pojawi się zapewne kwadrans po spożyciu posiłku, w drugim natomiast doświadczymy go jeszcze w trakcie konsumpcji… Stąd też chcąc zjeść mniej – warto robić to powoli.

Jedząc wolniej – lepiej przyswoisz składniki odżywcze

Konsumpcja w pośpiechu polega zazwyczaj na łykaniu dużych kęsów pokarmu. Niestety fakt ten może zaważyć na efektywności trawienia i przyswajania zawartych w nim składników, a zwłaszcza –białka. Związane jest to z tym, iż jeśli porcje pożywienia będą zbyt duże i zbyt słabo rozdrobnione, jego dostępność dla enzymów trawiennych będzie ograniczona. Efekt – mniej składników elementarnych, a przede wszystkim aminokwasów trafi do krwiobiegu. Chcąc w pełni przyswajać w wszystkie składniki odżywcze powinniśmy starannie przeżuwać każdy kęs jedzenia. Dotyczy to zwłaszcza produktów białkowych takich jak mięso, ale pewne znaczenie ma również dla innych pokarmów, będących źródłem węglowodanów i tłuszczu oraz witamin i składników mineralnych.

Jedząc wolniej – ustrzeżesz się problemów trawiennych

Jedząc w pośpiechu narażamy się na dyskomfort ze strony przewodu pokarmowego, a niekiedy także na szereg uciążliwych problemów, takich jak wzdęcia, gazy, odbijania, czy nawet biegunki i bóle brzucha. Związane jest to w dużej mierze ze zjawiskiem, o którym wspominałem przed chwilą, czyli gorszą dostępnością pożywienia dla enzymów trawiennych, co powoduje gorszy jego rozkład w wyższych odcinkach przewodu pokarmowego i nasiloną  fermentację i gnicie w odcinkach niższych. Istotne znaczenie ma też fakt, że jedząc szybko – połykamy duże ilości powietrza, które następnie musi się jakoś z przewodu pokarmowego wydostać, zanim to się stanie pojawia się uczucie pełności w brzuchu, wzdęcia, a potem odbijania i gazy.

Jedząc wolniej – zmniejszysz natężenie stresu

Akt konsumpcji pokarmu może stanowić skuteczny sposób na złagodzenie negatywnych skutków stresu oraz na zmniejszenie napięcia psychicznego. Związane jest to z jednej strony z samym faktem żucia (któremu towarzyszy zmiana w poziomie wybranych neuroprzekaźników), a z drugiej z odpowiedzią ze strony insuliny, która doprowadza do wzrostu poziomu serotoniny. Niestety jeśli jemy w pośpiechu mechanizm ten ulega zaburzeniu, gdyż samo spożywanie pokarmu staje się źródłem stresu. Pozytywne następstwa związane z konsumpcją są równoważone przez stres jej towarzyszący.

Jedząc wolniej – zbudujesz lub poprawisz więzi społeczne

Spożywanie posiłków w otoczeniu innych osób (członków rodziny, znajomych z pracy, przyjaciół) pomaga wytworzyć i zacieśnić więzi i budować pozytywne relacje. Jest to kwestia dość ważna dla ogólnie pojętego zdrowia psychicznego. Wspólne jedzenie posiłków korzystnie wpływa także na nastrój i dodatkowo pomaga rozładować negatywne skutki stresu. O efekt ten trudno przy pośpiesznej konsumpcji, która – w przypadku gdy zachodzi w szerszym gronie – może przyczyniać się do wzrostu napięcia i pozostałych osób.

Podsumowanie

Konsumując posiłki nie warto się spieszyć, gdyż pośpiech negatywnie wpływa zarówno na przyswajanie składników odżywczych, jak i na komfort trawienia i samopoczucie. Jedząc powoli dajemy też szanse uaktywnienia w porę mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolę poboru pokarmu, co ma istotny wpływ dla utrzymania odpowiedniej masy i prawidłowego składu ciała.