Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Cztery błędy często popełniane w imię “zdrowego odżywiania”

Cztery błędy często popełniane w imię “zdrowego odżywiania”
PoTreningu
Nadwaga oraz otyłość najczęściej są konsekwencją niewłaściwego sposobu odżywiania oraz niehigienicznego trybu życia. Jak wiadomo nadmiar tkanki tłuszczowej to nie tylko defekt natury estetycznej, ale także poważny problem zdrowotny. W trosce o lepsze zdrowie, samopoczucie i wygląd dokonujemy codziennie wielu wyborów żywieniowych – jak się okazuje, nie zawsze słusznych. Oto poważne błędy popełniane w trosce o poprawę zdrowia i estetyki sylwetki:

Zajadanie się „zdrową” żywnością

To, iż dany produkt żywnościowy jest reklamowany jako zdrowy i  zasobny w składniki odżywcze, błonnik oraz inne cenne dla zdrowia substancje, nie oznacza wcale, iż można się nim zajadać bez końca, bez ryzyka wystąpienia skutków ubocznych, w postaci choćby dodatkowych centymetrów w pasie. Najczęściej, wzmożona i pozbawiona wyrzutów sumienia konsumpcja dotyczy niekoniecznie nieprzetworzonej technologicznej żywności, ale produktów oznaczonych jako: light (lub fit), bezglutenowe oraz przeznaczone dla dzieci. A przecież fakt, iż dany batonik pochodzi ze sklepu ze zdrową żywnością czy jest adresowany dla niemowląt nie oznacza wcale, iż jest on pozbawiony kalorii… Warto zatem sobie zapamiętać, iż jakość spożywanego jedzenia posiada kluczowy wpływ na zdrowie i estetykę sylwetki, jednak ilość nie pozostaje bez znaczenia.

Wiara w magiczną moc suplementów diety

Poważnych błędów związanych z komponowaniem jadłospisu nie rozwiąże żadna magicznie działająca tabletka czy proszek. Źródłem makroskładników, witamin, składników mineralnych, związków działających antyoksydacyjnie, etc., powinna być konwencjonalna żywność. Suplementy diety mają za zadanie wspomagać i uzupełniać właściwie zbilansowany jadłospis, nigdy natomiast nie mogą stanowić zamiennika zdrowego i zbilansowanego menu. Jeżeli zatem nie jesz świeżych warzyw i owoców oraz nieprzetworzonej żywności będącej bogatym źródłem składników odżywczych i innych substancji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, to prędzej czy później zapracujesz sobie na poważne problemy zdrowotne. Pierwsze objawy prawdopodobnie będą dotyczyły pogorszenia kondycji skóry, włosów, paznokci, problemów z koncentracją czy samopoczuciem. Nie uchroni Cię przed konsekwencjami nawet najdroższa multiwitamina – podstawą jest właściwie zaplanowane menu.

Katowanie się niesmacznym jedzeniem

Plan był taki, iż rezygnujesz z wszystkich swoich ulubionych potraw – w końcu są wybitnie tuczące, wprowadzasz w zamian „uzdrowione”, niskotłuszczowe menu, dzięki czemu po kilku tygodniach wyrzeczeń uzyskujesz estetyczną sylwetkę i lepsze zdrowie… Jednakże w zderzeniu z rzeczywistością, tego typu plany nie posiadają zbyt dużych szans na powodzenie i zazwyczaj kończą się niepohamowanym obżarstwem. Jedzenie to nie tylko potrzeba fizjologiczna, to także jedna z największych życiowych przyjemności, z której nie warto rezygnować! Warto w tym celu zaprzyjaźnić się ze sprzętami kuchennymi oraz poszukać wartościowych inspiracji – dzięki temu posiłki będą nie tylko sycące, ale smaczne i satysfakcjonujące.

Niedokładne czytanie etykiet żywności

Zakupy w pośpiechu, przywiązanie i sentyment do wybranych marek i producentów, a także sprytne kampanie marketingowe bardzo często sprawiają, iż selekcja produktów żywnościowych jest niewłaściwa. Co najczęściej usypia czujność konsumentów, a mianowicie informacje typu „zawiera witaminy i składniki mineralne”, „stanowi znakomite źródło wapnia”, „dodatek mąki pełnoziarnistej”, „produkt naturalny”, itd. Jako zdrowsze postrzegane są produkty posiadające zielone opakowania bądź też posiadające specjalne oznaczenia, typu „bezglutenowe”, „light”, „fit”, „0%”, „bez dodatku cukru” a także te dostarczające niewielkiej ilości energii.  Tymczasem cała prawda znajduje się na etykiecie. Warto zatem nie ograniczać się do informacji marketingowych i kaloryczności, ale także zerknąć na skład. Skrupulatna analiza składu surowcowego pomoże rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące prozdrowotnego potencjału określonego produktu. Cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, tłuszcze utwardzone, mąka pszenna, konserwanty to tylko wybrane składniki, których zdecydowania warto unikać a które znajdują się w wielu pokarmach postrzeganych jako zdrowe…

Podsumowanie

W imię osiągnięcia zadowalających rezultatów związanych z poprawą zdrowia i estetyki sylwetki jesteśmy skłonni na wiele poświęceń. Jak pokazuje praktyka, niektóre wyrzeczenia są po prostu niepotrzebne. Warto zatem postrzegać aspekty związane ze zdrowym odżywianiem w sposób jak najbardziej kompletny i racjonalny – koncentrowanie uwagi wyłącznie na wybranych czynnikach (np. kaloryczność pożywienia lub jej pochodzenie) może niepotrzebnie skomplikować przebieg zabiegów ukierunkowanych na poprawę zdrowia, samopoczucia i wyglądu

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę