Wzmocnij swój układ odpornościowy!

Rolą układu immunologicznego jest obrona organizmu przed wszelkimi drobnoustrojami chorobotwórczymi, a wystąpienie nieprawidłowości w działaniu systemu obronnego może doprowadzić do powstania chorób. Czy istnieją czynniki mogące sprawić, że stanie się on silniejszy? Czy poprzez poprawienie diety, korzystanie z suplementów, preparatów polecanych przez medycynę naturalną oraz wprowadzenie zmian w dotychczasowym trybie życia można poprawić odporność?

Przeczytaj koniecznie:

Pro-zdrowotne właściwości białka serwatkowego

I tak, i nie. Odpowiedź na te pytania wcale nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Układ odpornościowy stanowi nieustanny przedmiot badań wielu naukowców. Niestety nie jest to system jednolity, identyczny u każdego, przez co niezmiernie trudno jest badaczom ustalić i udowodnić zawiłości związane z odpowiedzią immunologiczną. Bazując na dotychczasowych badaniach i próbach zrozumienia jego działania można wyszczególnić kilka strategii działania, które mogą wpłynąć na szeroko rozumiane poprawienie odporności.

Postaw na zdrowy styl życia!
 

  • Zadbaj o to, co jesz. Ogranicz produkty niezdrowe, bogate w tłuszcze trans, cukier, pozbawione wartości odżywczych. Wybieraj pożywienie mało przetworzone, z dobrych źródeł (np. uprawy ekologiczne).Zwróć uwagę na to, by nie dopuścić do niedoboru mikroelementów w diecie. Zadbaj, by była odpowiednio zasobna w cynk, selen, miedź, kwas foliowy, żelazo, a także szeregu witamin – w tym wit. A, z grupy B, C, D, E.

Jeżeli podejrzewasz, że twoje jedzenie nie pokrywa zapotrzebowania na niezbędne składniki, możesz wspomóc się odpowiednią suplementacją. Wybierz produkty dobrej jakości, aktywność wysokim stopniu wchłaniania. Najlepiej – przed wprowadzeniem ich do użytku – skonsultuj się z lekarzem lub dobrym dietetykiem.

Z dystansem podchodź do reklamowanych produktów – na rynku jest wiele środków obiecujących rewelacyjną skuteczność w poprawie odporności, jednak tak naprawdę niezmiernie ciężko jest udowodnić, że suplement taki rzeczywiście może wpłynąć korzystnie. Układ odpornościowy każdego z nas jest wyjątkowy i to, co teoretycznie zadziała i pomoże jednej osobie, całkowicie nie sprawdzi się u innej.
 

  • Niech aktywność fizyczna stanie się twoim nawykiem. Pamiętaj jednak, że zbyt intensywne treningi mogą działać obciążająco na organizm.

  • Kontroluj wagę oraz ciśnienie krwi. Badaj się regularnie.

  • Dbaj o odpowiednią ilość snu.

  • Postaraj się ograniczyć długotrwałe sytuacje stresowe, zwłaszcza te będące wynikiem stresu społecznego (wynikającego z funkcjonowania w społeczności). Naucz się odpoczywać, relaksować, odreagowuj stres, zwróć uwagę na asertywne zachowanie. Utrzymuj kontakty z innymi ludźmi, nie izoluj się; nie rezygnuj z życia towarzyskiego.

  • Zrezygnuj z używek, które mogą mieć negatywny wpływ na twoją odporność. Rzuć palenie, zachowaj umiarkowanie w spożywaniu napojów alkoholowych.

  • Unikaj sytuacji, w których może dojść do zakażenia; myj produkty żywnościowe przed spożyciem (mięso, owoce, warzywa), dbaj o higienę rąk.
    Wielu naukowców zwraca jednak uwagę na to, by unikać nadmiernego odkażania otoczenia, w którym żyjemy, gdyż takie zachowanie może być szkodliwe dla zdrowia: zwiększa ryzyko chorób immunologicznych, alergicznych i zapalnych.

Wszystkie te wyżej wymienione czynniki na pewno korzystnie wpłyną na ogólną poprawę stanu zdrowia, poprzez co również na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.