Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Pro-zdrowotne właściwości białka serwatkowego

Pro-zdrowotne właściwości białka serwatkowego
Białko serwatkowe stanowi około 20% białka mleka, przypuszcza się, że to w dużej mierze ono odpowiada za zdrowotne właściwości napojów mlecznych, tak w ostatnich latach lansowane w mediach. Od pewnego czasu białko serwatkowe dostępne jest w postaci koncentratów, izolatów i hydrolizatów jako środek specjalnego przeznaczenia żywieniowego dla osób aktywnych. Wysoka wartość biologiczna, duża zawartość niezbędnych aminokwasów w tym BCAA i lekkostrawność sprawiły, że proteiny serwatkowe zyskały sobie liczne grono entuzjastów nie tylko wśród sportowców, ale i osób będących na różnego rodzaju dietach odchudzających i leczniczych.

Coraz częściej polecane jest jako uzupełnienie jadłospisu przez dietetyków i lekarzy.

Niedawno opublikowane badania potwierdziły korzystny wpływ spożywania protein serwatkowych na zdrowie. W eksperymencie obejmującym siedemdziesiąt osób otyłych lub z nadwagą w średnim wieku, autorzy (Pal S , Ellis V , Dhaliwal S) postanowili porównać wpływ spożywania różnych białek pochodzenia mlecznego na masę i skład ciała (ilość tkanki tłuszczowej do beztłuszczowej masy ciała) oraz parametry takie jak poziom insuliny, poziom triacylogliceroli (triglicerydów), cholesterolu całkowitego i cholesterolu LDL (tzw. zły cholesterol), we krwi. Uczestników podzielono losowo na trzy grupy, jedna dostawała białko serwatkowe, druga – kazeinowe, a trzecia – glukozę. Po dwunastu tygodniach okazało się, że choć nie było statystycznie istotnych różnic pomiędzy grupami w składzie i całkowitej masie ciała, to profil lipidowy zmienił się znacząco korzystnie jedynie w grupie białka serwatkowego. Podobnie wyglądała sprawa z poziomem insuliny na czczo i wrażliwości insulinowej. Są to niezwykle znaczące doniesienia, okazuje się bowiem, że szejk białkowy wypijany regularnie nie tylko przyczyniać się może do poprawy estetyki sylwetki i formy sportowej, ale również wpływać pozytywnie na stan zdrowia.

Oczywiście nie ma konieczność spożywania litrów mleka by czerpać korzyści jakie niesie za sobą wzbogacenie diety w białka serwatkowe. Odżywka typu „whey protein concentrate” stanowić może rozwiązanie optymalne nie tylko ze względu na zdrowotny potencjał białka serwatkowego, ale również ze względu na walory smakowe i wygodę stosowania.

 

Effects of whey protein isolate on body composition, lipids, insulin and glucose in overweight and obese individuals.Pal SEllis VDhaliwal S.