Jogurt naturalny - z czym to się je?

Jogurt naturalny to cenny składnik zdrowych jadłospisów, także tych ukierunkowanych na redukowanie zbędnych kilogramów. Stanowi źródło wapnia i probiotycznych bakterii, sprzyja utrzymaniu dobrego zdrowia i szczupłej sylwetki. Niestety często zamieniany jest na owocowe i dosładzane wersje, które nie posiadają aż tylu zdrowotnych walorów. Oto proste sposoby na wykorzystanie jogurtów naturalnych w jadłospisie:

Sałatki

Jogurt naturalny sprawdza się bardzo dobrze jako „spoiwo” do rozmaitych sałatek warzywnych, doskonale zastępując majonez czy też śmietanę. Można z jego udziałem przygotować sałatki jednowarzywne np. z pomidorów czy też tzw. mizerię z ogórków lub też wieloskładnikowe, np. tradycyjną jarzynową lub na bazie sałaty. Jogurt także bardzo dobrze smakuje w zestawieniu z jajami – dobrze o tym pamiętać wymyślając własne kompozycje sałatkowe. Wystarczy przy tym wzbogacić jogurt dodatkiem pieprzu, świeżych lub suszonych ziół i dzięki temu podkreślić jego uniwersalne walory smakowe.

Desery

Zwłaszcza latem z trudem przychodzi nam rezygnacja ze smakołyków – zwłaszcza tych orzeźwiających i lekkich. Jogurt naturalny stanowi doskonałą bazę do przygotowywania smacznych i dietetycznych przysmaków. Bardzo dobrze komponuje się z owocami, zwłaszcza typu jagoda – np. truskawki, jagody, borówki, maliny i przy odrobinie wysiłku można przygotować zdrowszą wersję jogurtu owocowego, zawierającego w składzie prawdziwe owoce. Uwzględnić przy tym można dodatek startej na tarce czekolady o zawartości minimum 70% kakao, orzechów (niesolonych i nieprażonych), otrębów czy wiórków kokosowych. Postępując w ten sposób otrzymamy wartościowy i odżywczy deser o niebywałych walorach smakowych. Jogurt naturalny można także używać jako dodatek do koktajli a także wykorzystać jako bazę do przygotowania sernika na zimno, o którym wielokrotnie wspominałem w poprzednich artykułach.

Dipy

Osoby, które na co dzień jedzą spore ilości mięsa, ryb i jaj na pewno docenią sobie dodatki aromatycznych dipów. Wystarczą świeżo posiekane zioła (szczypior, koper, natka pietruszki) oraz przyprawy – np. pieprz, sól, czosnek, kurkuma, imbir, curry, musztarda, aby skomponować smaczny i bogaty w cenne dla zdrowia sos na zimno. Pomocny może okazać się malakser (rozdrabniacz) dzięki któremu sprawnie posiekamy zioła i warzywa, które będą stanowić bazę dipu- doskonałego uzupełnienia dań mięsnych.

Dodatki do dań głównych

Przygotowując posiłki główne – śniadanie, obiad czy kolację można uwzględnić dodatek jogurtu. Komponuje się on idealne z zupami (pomidorową, botwinką, ogórkową, etc.), sosami (pomidorowymi, ziołowymi, grzybowymi) można go dodać do twarogu, polać nim ziemniaki czy dania z pełnoziarnistego makaronu. Miksując jogurt z owocami można skomponować smaczne śniadanie – czy to z płatkami owsianymi czy też kaszą jaglaną.

Podsumowanie

Jogurt naturalny to wartościowy składnik jadłospisu, idealnie komponujący się zarówno z potrawami przygotowywanymi na słodko jaki i z daniami mięsnymi, warzywnymi czy mięsno-warzywnymi. Może stanowić substytut mniej wartościowych produktów żywnościowych, takich jak jogurty owocowe, majonez czy śmietana. Posiada orzeźwiający, lekko kwaskowy smak i doskonale uatrakcyjni każdy zdrowy jadłospis.