Co w sobie kryje cafe latte?

W ostatnich czasach coraz więcej mówi się o niezwykłych walorach kawy, która dzięki najnowszym doniesieniom naukowym z bezwartościowej używki awansowała do miana napoju o walorach prozdrowotnych i... odchudzających. Wiele osób pija dziś kawę z czystym sumieniem mając świadomość, iż nie tylko nie szkodzi ona zdrowiu ale wręcz pozytywnie wpływa na ogólną kondycję organizmu i wspiera odchudzanie. Okazuje się jednak, że nie w każdej postaci kawa jest napojem równie wartościowym, a niektóre jej rodzaje mogą wręcz szkodzić jeśli nie zdrowiu to przynajmniej sylwetce. Przykładem takim jest popularna i chętnie pijana cafe latte.

Przeczytaj koniecznie:

Kawa przed treningiem

Prozdrowotne walory kawy – to warto wiedzieć

Kawa oprócz tego, że zawiera kofeinę jest także źródłem wielu innych substancji takich jak polifenole (czyli związki z tej samej grupy co te obecne w zielonej herbacie i czerwonym winie). Polifenole posiadają silne właściwości antyoksydacyjne i pozytywnie wpływają na nasz organizm. Istnieją dane naukowe wskazujące, iż regularna konsumpcja kawy pomaga chronić przed rozwojem niektórych chorób, takich chociażby jak cukrzyca. Podobnie też, istnieją przesłanki by uważać, że popularna "małą czarna" stanowić może odpowiednik porcji suplementów z grupy "spalaczy tłuszczu" nasilając termogenezę i wspomagając tym samym pracę nad sylwetką. Można także spotkać się z doniesieniami sugerującymi, iż związki zawarte w kawie pozytywnie oddziałują na pracę wątroby. Wszystko to sprawia, że napój ten jest wartościowym składnikiem diety. Jest jednak pewien warunek – kawa nie powinna zawierać niechlubnych dodatków takich chociażby jak cukier czy też – mleko (które wiąże związki fenolowe i zmniejsza ich wchłanianie).

Cafe latte – kawa czy deser?

Przykładem niezwykle lubianej i chętnie pijanej kawy jest cafe latte. W wersji podstawowej, jest to po prostu espresso z dodatkiem spienionego mleka, w wydaniach komercyjnych oferowanych przez kawiarnie często zostaje wzbogacony o dodatkowe składniki takie jak syrop karmelowy czy bita śmietana, co niezwykle podnosi kaloryczność czyniąc zeń po prostu deser zbliżony pod względem wartości energetycznej i odżywczej popularne słodycze. Przykładowo porcj cafe latte oferowana przez jedną z większych sieciówek kawowych dostarcza ponad 500kcal, to mniej więcej tyle co Big Mac czy tabliczka czekolady. Na domiar złego taka "kawa" pijana jest jako dodatek do ciastka lub innego smakołyku. Finalna wartość energetyczna takiej "przekąski" może sięgać nawet 1000kcal. Nie trzeba być dietetykiem by mieć świadomość, że to całkiem sporo.

Podsumowanie

Przyznać trzeba niestety, że o ile kawa w wydaniu tradycyjnym, najlepiej pozbawiona mleka i cukru stanowi cenny składnik codziennej diety dostarczając wartościowych składników należących do polifenoli, o tyle w wydaniach takich jak komercyjne wersje smakowe cafe latte, już takim pożądanym dodatkiem nie jest. Osoby mające słabość do tego typu deserów winny pamiętać, ze ich kaloryczność niekiedy bywa bardzo wysoka, nierzadko przekraczając wartość energetyczną regularnych posiłków.