Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Pięć dobrych powodów by włączyć dynię do swojego menu

Pięć dobrych powodów by włączyć dynię do swojego menu

Tadeusz Sowiński

Chociaż dynia budzi raczej pozytywne skojarzenia, to tak naprawdę potrawy przygotowywane z jej udziałem nie cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem, a szkoda gdyż zawiera ona wiele cennych dla naszego zdrowia składników. Dynię warto jeść z wielu powodów, w niniejszym opracowaniu przedstawię jedynie pięć najważniejszych.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Znakomicie syci i pomaga schudnąć

Dynia jest dobrym źródłem błonnika, w 100g zawiera go około 3g. Najważniejsze  jest jednak to, ze są to frakcje włókna pokarmowego, które w sposób szczególnie wyraźny wpływają na temp opróżniania żołądka wpływając na stan poposiłkowej sytości. Uwzględnienie potraw z dyni w codziennym menu może okazać się pomocne w kontroli łaknienia, co natomiast z pewnością ułatwia odchudzanie i zmniejsza ryzyko przyrostu masy ciała.

Pozytywnie wpływa na wzrok

Dynia stanowi niezwykle obfite źródło karotenoidów, a głównie alfa- i  beta- karotenu, które nie tylko pełnią rolę silnych przeciwutleniaczy, ale także przekształcane  są w ustroju w witaminę A. Oprócz wielu innych walorów składniki te korzystnie wpływają na funkcjonowanie narządu wzroku. Dynie poleca się w szczególności osobom borykającym się z problemami z widzeniem po zmroku i wszystkim narażonym na działanie czynników niekorzystnie wpływających na wzrok, takich chociażby jak wielogodzinne przesiadywanie przed ekranem komputera…

Obniża ciśnienie

Dynia jest bardzo zasobna w potas, składnik pokarmowy, którego zazwyczaj spożywamy zbyt mało i który pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu krążenia, obniżając podwyższone ciśnienie tętnicze krwi. Potas działa też lekko moczopędnie, zapobiega zatrzymywaniu wody w ustroju, poprawia wrażliwość insulinową.

Pozytywnie wpływa na równowagę kwasowo-zasadową

O dyni mówi się, że „odkwasza organizm”. Faktycznie, dzięki obecności wspomnianego wcześniej potasu, a także innych zasadotwórczych pierwiastków takich jak wapń i magnez dynia pozytywnie wpływa na równowagę kwasowo-zasadową ustroju co przekłada się m.in. – uwaga – na zmniejszenie aktywności enzymów rozkładających białka mięśniowe.. Można więc powiedzieć, że dynia działa antykatabolicznie! Dodatkowo poprawa równowagi kwasowo-zasadowej powoduje zmniejszenie ryzyka rozwoju wielu chorób i polepszenie samopoczucia.

Jest bardzo smaczna

W ogólnym rozrachunku nie bez znaczenia są też kulinarne walory dyni. Otóż potrawy przygotowane z jej udziałem (zupy, zapiekanki, ciasta), zazwyczaj okazują się niezwykle smaczne. Na fakt ten z zaskoczeniem zwracają uwagę osoby, które po raz pierwszy ich próbują. Więcej informacji na temat tego jakie dania można przygotować z dyni znajduje się pod poniższym linkiem: http://potreningu.pl/articles/1327/dynia-na-twoim-talerzu

Podsumowanie

Jak widać dynię warto jeść z wielu powodów. Oprócz kulinarnych zastosowań ma ona także szereg walorów prozdrowotnych i innych – cennych z punktu widzenia osób aktywnych fizycznie i dbających o sylwetkę.

 



W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie