„Szczupły” nie musi oznaczać „zdrowy”

Pomimo, iż utrzymanie należytej masy ciała ma istotne znaczenie w kontekście ogólnie pojętego zdrowia, to należy mieć na uwadze, iż wcale go nie gwarantuje. Nie wystarczy bowiem pilnować tego by wynik uzyskiwany podczas pomiaru na wadze mieścił się w przyjętych normach, należy jeszcze dbać przy tym o zdrowe odżywianie oraz regularnie ćwiczyć!

Przeczytaj koniecznie:

Odchudzasz się? Zjedz jajko na śniadanie!

Kilka kilogramów mniej lub więcej? To nie ma aż takiego znaczenia. Liczy się dieta!

Zwykliśmy postrzegać „zdrowotność” spożywanych pokarmów głównie przez pryzmat ich kaloryczności. Tymczasem taki sposób postrzegania jest przesadnie uproszczony i prowadzi nierzadko do błędnych wniosków. Tak naprawdę istotne znaczenie ma szereg innych aspektów takich jak przede wszystkim stopień przetworzenia produktów i takie ich zestawianie w codziennym menu, by dostarczały wszystkich niezbędnych składników pokarmowych, nie narażając organizmu na ekspozycję na działanie czynników szkodliwych. Innymi słowy w odniesieniu do ogólnie pojętego zdrowia ważne jest nie tylko to ile jemy, ale przede wszystkim to co jemy.

Jedząc mało, a bazując przy tym na niskojakościowych pokarmach doprowadzić możemy do stanu niedożywienia organizmu  (zazwyczaj selektywnego, wynikającego z niedoboru jedynie wybranych składników). Skutkiem tego bywa zaburzenie pracy wybranych układów i narządów, zmiana aktywności hormonów i enzymów oraz w następstwie – pogorszenie kondycji zdrowotnej organizmu. O tej zależności warto na co dzień pamiętać.

Ważniejsza od masy ciała jest aktywność fizyczna

Badania naukowe wskazują, iż prawidłowa masa ciała nie gwarantuje sama w sobie zachowania dobrej kondycji zdrowotnej. Żeby tak było musi iść z nią w parze aktywność fizyczna i odpowiedni sposób odżywiania obejmujący nie tylko ilościowy, (a także wspomniany przed chwilą - jakościowy dobór pokarmów). To ile i jak często się ruszamy decyduje w dużej mierze o tym jak funkcjonuje nasz organizm. Mało tego - kwestia masy ciała ma w porównaniu z tym aspektem znaczenie drugorzędne. Zwiększona aktywność fizyczna zmniejszać może lub nawet całkowicie niwelować niektóre, negatywne skutki nadwagi i otyłości!

Nawet jeśli dieta i regularne treningi nie prowadzą do istotnego zmniejszenia masy ciała, to ich konsekwencje metaboliczne wyraźnie poprawiają kondycję zdrowotną organizmu i zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób takich jak cukrzyca, miażdżyca tętnic obwodowych, nadciśnienie tętnicze, dna moczanowa czy nowotwory. Niewielka aktywność fizyczna natomiast umniejsza znacznie korzyści wynikające z utrzymywania masy ciała w normie.

Podsumowanie

Wniosek z niniejszego artykułu jest następujący: „lepiej jest mieć lekką nadwagę, a zdrowo się odżywiać i ćwiczyć niż być szczupłym, ale nieaktywnym fizycznie i jeść byle co, byle z umiarem”. Szczupła sylwetka nie gwarantuje utrzymania dobrego zdrowia, niska aktywność fizyczna natomiast i nieprawidłowy dobór pokarmów są czynnikami wybitnie zwiększającymi ryzyko wystąpienia wielu groźnych chorób.