Kiwi świetne dla serca

Warzywa i owoce stanowią cenne uzupełnienie diety w witaminy, składniki mineralne oraz inne bioaktywne związki, takie jak flawonoidy i kwasy organiczne. Regularne spożywanie owoców, może stanowić element profilaktyki wielu chorób, w tym miażdżycy. Ostatnie dwie dekady to okres prowadzenia intensywnych badań nad wpływem konsumpcji owoców i warzyw na wybrane parametry fizjologiczne.

Grupa naukowców z Uniwersytetu w Oslo postanowiła sprawdzić wpływ spożywania 2 lub 3 sztuk kiwi dziennie przez okres 4 tygodni na aktywność płytek krwi, która gdy jest podwyższona – zwiększa ryzyko wystąpienia miażdżycy. Podobnie jak przyczyniać się do tego procesu może również podwyższony poziom lipidów we krwi . Przy okazji więc zbadany też został wpływ konsumpcji owoców na poziom triacylogliceroli (triglicerydów) i cholesterolu LDL (tzw. złego cholesterolu).
Po wykonaniu pomiarów okazało się, iż prosty zabieg żywieniowy polegający na regularnym spożywaniu owoców kiwi zmniejszył agregację płytek krwi o 15% oraz spowodował obniżenie poziomu triacylogliceroli w plazmie o 18%. Oznacza to, że składniki zawarte w tych owocach mają silny potencjał antymiażdżycowy. Warto więc uwzględnić kiwi w swojej diecie.