Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czekolada na zdrowie

Czekolada na zdrowie

PoTreningu

Spożywanie słodyczy w ogólnej świadomości powiązane jest z nadwagą, otyłością i zdrowotnymi ich konsekwencjami, co w świetle współczesnych badań i obserwacji ma oczywiście swoje uzasadnienie. Nie mniej jednak niektóre z popularnych słodkości mogą stanowić z punktu widzenia zdrowotnego zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż inne. Wynika to nie tyle z mniejszej kaloryczności, a z zawartości cennych dla zdrowia substancji takich jak flawonoidy.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę


Czekolada, zwłaszcza gorzka, może stanowić znakomite uzupełnienie diety w przeciwutleniacze, które wspomagają naturalną barierę antyoksydacyjną organizmu. W ostatnich latach pojawiło się wiele badań, które potwierdzają korzystny wpływ w/w związków w profilaktyce wielu chorób. Lista zalet jest bardzo długa, istnieją badania i publikacje naukowe które wykazują, że polifenole zawarte w ziarnie kakao:
- hamują utlenianie cholesterolu LDL, czyli tzw. złego cholesterolu. Proces utleniania tej frakcji jest jednym z czynników inicjujących powstawanie zmian miażdżycowych.
- działają antyagregacyjnie, czyli hamują „zlepianie się" płytek krwi które również stanowi istotny element tworzenia blaszki miażdżycowej.
- działają przeciwzapalnie
- wpływają „relaksująco" na mięśniówkę naczyń krwionośnych, zmniejszając ryzyko wystąpienia nadciśnienia
- wspomagają pracę układu odpornościowego
- wspomagają leczenie niektórych zaburzeń żołądkowo-jelitowych (hamują wydzielanie płynów w jelicie cienkim)
Najcenniejszym źródłem antyoksydantów jest czekolada gorzka, o wysokiej zawartości kakao, najlepiej ponad 70%. Analogicznie najmniej wartościowe są czekolady białe, czekolady mleczne, nadziewane, w nich zawartość prozdrowotnych substancji jest niewielka, wysoka natomiast jest zawartość cukru stołowego, czyli sacharozy.
Należy jednakże pamiętać, że czekolada, niezależnie od rodzaju jest wysokokalorycznym produktem spożywczym i nie należy objadać się nią bezkarnie, szybko bowiem skończyć się to może zwiększeniem obwodu pasa. Kilka kostek dobrego gatunkowo wyrobu stanowić może wartościowe uzupełnienie i urozmaicenie diety, np. w chwili słabości i silnej ochoty na słodkie.