Czekolada na zdrowie

Spożywanie słodyczy w ogólnej świadomości powiązane jest z nadwagą, otyłością i zdrowotnymi ich konsekwencjami, co w świetle współczesnych badań i obserwacji ma oczywiście swoje uzasadnienie. Nie mniej jednak niektóre z popularnych słodkości mogą stanowić z punktu widzenia zdrowotnego zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż inne. Wynika to nie tyle z mniejszej kaloryczności, a z zawartości cennych dla zdrowia substancji takich jak flawonoidy.


Czekolada, zwłaszcza gorzka, może stanowić znakomite uzupełnienie diety w przeciwutleniacze, które wspomagają naturalną barierę antyoksydacyjną organizmu. W ostatnich latach pojawiło się wiele badań, które potwierdzają korzystny wpływ w/w związków w profilaktyce wielu chorób. Lista zalet jest bardzo długa, istnieją badania i publikacje naukowe które wykazują, że polifenole zawarte w ziarnie kakao:
- hamują utlenianie cholesterolu LDL, czyli tzw. złego cholesterolu. Proces utleniania tej frakcji jest jednym z czynników inicjujących powstawanie zmian miażdżycowych.
- działają antyagregacyjnie, czyli hamują „zlepianie się" płytek krwi które również stanowi istotny element tworzenia blaszki miażdżycowej.
- działają przeciwzapalnie
- wpływają „relaksująco" na mięśniówkę naczyń krwionośnych, zmniejszając ryzyko wystąpienia nadciśnienia
- wspomagają pracę układu odpornościowego
- wspomagają leczenie niektórych zaburzeń żołądkowo-jelitowych (hamują wydzielanie płynów w jelicie cienkim)
Najcenniejszym źródłem antyoksydantów jest czekolada gorzka, o wysokiej zawartości kakao, najlepiej ponad 70%. Analogicznie najmniej wartościowe są czekolady białe, czekolady mleczne, nadziewane, w nich zawartość prozdrowotnych substancji jest niewielka, wysoka natomiast jest zawartość cukru stołowego, czyli sacharozy.
Należy jednakże pamiętać, że czekolada, niezależnie od rodzaju jest wysokokalorycznym produktem spożywczym i nie należy objadać się nią bezkarnie, szybko bowiem skończyć się to może zwiększeniem obwodu pasa. Kilka kostek dobrego gatunkowo wyrobu stanowić może wartościowe uzupełnienie i urozmaicenie diety, np. w chwili słabości i silnej ochoty na słodkie.