Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Pijesz dużo herbaty? Uważaj na niedobory żelaza!

Pijesz dużo herbaty? Uważaj na niedobory żelaza!

Tadeusz Sowiński

Zielona herbata postrzegana jest obiegowo jako napój o silnych walorach prozdrowotnych. Faktycznie tak jest w istocie, w herbacianym naparze zawarte są związki fenolowe, które pozytywnie wpływają na ludzki organizm zmniejszając negatywne skutki stresu oksydacyjnego, wspomagając redukcję tłuszczu i chroniąc układ krążenia. Niestety, herbata ma też i drugie oblicze – wysoka jej konsumpcja może zmniejszać wchłanianie żelaza!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Herbata dla zdrowia i urody

Liście herbaciane stanowią skoncentrowane źródło rozmaitych związków o działaniu prozdrowotnym. Co ciekawe, substancje te są obecne tak w świeżym surowcu, jak i również suszonym i fermentowanym. Proces fermentacji jednak wpływa także na polifenole przez co zmieniają one swoje właściwości. I tak oto w zielonej i białej herbacie obecne są głównie katechiny, a w herbacie czarnej – teaflawiny i tearubiginy. Wszystkie te składniki jednak wykazują aktywność antyoksydacyjną, a dodatkowo wpływają na wrażliwość insulinową i kilka innych ważnych parametrów.

Złe oblicze polifenoli

Związki fenolowe obecne w herbacie mogą nam niekiedy szkodzić. Nie jest to jednak działanie bezpośrednie (choć przy bardzo wysokim spożyciu herbaty może dojść do uszkodzenia wątroby, trzeba byłoby jednak pić po kilkadziesiąt filiżanek naparu dziennie), a pośrednie. Otóż wspomniane substancje mogą hamować przyswajanie żelaza z przewodu pokarmowego. Tak przynajmniej pokazują badania przeprowadzone przez specjalistów z Uniwersytetu Stanowego w Pensylwanii. Autorzy sprawdzili jak wpływają na komórki jelit związki fenolowe zawarte w ilościach herbacianych i w pestkach winogron. Okazało się, że polifenole wiążą się z żelazem we wnętrzu enterocytów tworząc kompleksy, które nie mogą ulec transportowy przez błony komórkowe. W efekcie żelazu nie dostaje się do krwiobiegu.

Wnioski, czyli - kto powinien uważać?

Niedobory żelaza należą do najczęstszych niedoborów pokarmowych. Nie wszyscy są jednak nimi zagrożeni. W grupie ryzyka znajdują się zdecydowanie:

  •     kobiety w wieku rozrodczym,

  •     sportowcy dyscyplin wytrzymałościowych (zwłaszcza panie),

  •     weganie (zwłaszcza panie).

Tak więc to właśnie jednostki przynależące do jednej z wspomnianych powyżej grup powinny uważać z konsumpcją herbat oraz ekstraktów zawierających herbaciane ekstrakty.

Dla równowagi warto dodać, że w przypadku mężczyzn niedobory żelaza występują bardzo rzadko i dotyczą raczej jedynie panów uprawiających dyscypliny długodystansowe. W przypadku mężczyzn częstsze jest nadmierne spożycie tego pierwiastka w stosunku do potrzeb ustrojowych.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie