Czy 100%-towe soki owocowe są pożądanym składnikiem diety?

Reklamowane są jako zdrowe, nie zawierające dodatku cukru i konserwantów, dostarczające „wszystkiego co najcenniejsze” w owocach. Soki 100%-towe w małych i dużych kartonikach czy butelkach stanowią istotny element diety wielu osób. Część z nich dodatkowo wzbogacanych jest w witaminy (głownie witaminę C), a niektóre – w składniki mineralne takie jak wapń. Czy faktycznie jednak są pozbawione wad? Kto może je bezkarnie pić, a kto powinien unikać?

Z sokami jest trochę tak, jak z wieloma innymi produktami spożywczymi. Dużo zależy od tego z jakiej perspektywy się na nie spojrzy. Gorzka czekolada jest rozwiązaniem lepszym niż czekolada mleczna czy biała, ale nie oznacza to, że można ją jeść bezkarnie. Suszone morele są zdecydowanie lepszą alternatywą dla ciastek, ale również nie powinny stanowić znacznego udziału dziennej racji kalorycznej. Soki owocowe są lepszą alternatywą dla kolorowych napojów dosładzanych cukrem, rozmaitych syropów do rozcieńczania i innych „kolorowych” wynalazków. W porównaniu do świeżych owoców jednak wypadają blado, więc jeśli uważasz, że ich niedostateczne spożycie możesz skompensować sobie sokiem z kartonika to jesteś w błędzie.

Dostarczenie 500 kalorii ze świeżych jabłek, ze względu na  postać tych owoców  i ich objętość, jest dość trudne - trzeba byłoby zjeść ich około kilograma. Tymczasem taka dawka „energii” zawarta jest w 4 szklankach soku jabłkowego. Świeże owoce zawierają dodatkowo błonnik, witaminy i przeciwutleniacze takie kwercetyna czy kwas ursolowy.  Sok to przede wszystkim woda i cukier (tak, do soków 100%-towych co prawda nie dodaje się cukru, ale zawierają go naturalnie dość sporo, około 10 – 12%) oraz niewielkie  ilości witamin i przeciwutleniaczy. Co istotne,  owoce wykazują także zdolność do hamowania łaknienia, soki – niestety tej zalety nie posiadają.

Jak więc widać 100% soki nie nadają się zbytnio dla osób odchudzających się czy szlifujących rzeźbę swoich mięśni. Choć w przypadku sportowców poszukujących źródła dodatkowych kalorii 1 – 2 szklanki 100%-towego w ciągu dnia soku jako alternatywa dla odżywek węglowodanowych nie powinny stanowić problemu. Soki owocowe stanowią też dobry wybór dla osób, które namiętnie popijają kolorowe napoje gazowane słodzone sacharozą. Dobrym sposobem na oduczenie się picia słodkich płynów jest popijanie soku zmieszanego z mineralną wodą i sukcesywne zwiększanie ilości „mineralki”.

Jak więc widać 100%-towe soki owocowe, choć mogą stanowić element zdrowej diety, to należy je pić  z umiarem. Nie powinny nas zmylić napisy informujące o braku dodatku cukru, ponieważ – mówiąc przewrotnie – świadczą one przede wszystkim o tym, że sok naturalnie zawiera na tyle dużo cukru, że nie ma potrzeby zwiększania jego ilości.