O przedtreningówkach dla początkujących. Część I: pompa i pobudzenie

Preparaty przeznaczone do stosowania przed treningiem mają za zadanie przede wszystkim pobudzić do działania, poprawić zdolności wysiłkowe i zahamować katabolizm i nasilić efekt tzw. pompy mięśniowej. Wybór jest wyjątkowo szeroki, a często największym zainteresowaniem cieszą się środki mocno nafaszerowane stymulantami.

Niestety nie są one najszczęśliwszym rozwiązaniem dla osób początkujących, adresowane są natomiast do doświadczonych praktyków, którzy poprzez wieloletni kontakt z substancjami o działaniu pobudzającym zdążyli „przytłumić” lekko swoje receptory i potrzebują mocniejszych bodźców.

Kofeina, czyli substancja dość popularna, odpowiedzialna za pobudzające działanie kawy czy napojów energetycznych, jest ważnym składnikiem preparatów przedtreningowych. Oprócz tego, że ma ona działanie stymulujące do działania, to także poprawia zdolności wysiłkowe, pozwala skrócić czas pomiędzy seriami i pomaga zwiększyć efektywność treningu. Nie bez znaczenia jest także jej korzystny wpływ na tempo spalania tkanki tłuszczowej oraz fakt, iż może zmniejszać bóle mięśniowe.

W wypadku kofeiny bardzo ważne jest by prawidłowo dobrać dawkę. Osoby, które nie mają z nią styczności (nie piją kawy, energetyków etc…), powinny zaczynać od dawek mieszczących się w przedziale 60 – 100mg. W wypadku kawoszy i entuzjastów napojów energetycznych dawka wyjściowa powinna mieścić się w przedziale 100 – 200mg. Stosowanie większych ilości może przyczynić się do pogorszenia samopoczucia, nasilać utratę płynów i elektrolitów, powodować dyskomfort i przyczyniać się do problemów ze snem.

Żeby doświadczyć nasilonego efektu tzw. „pompy mięśniowej”, objawiającego zwiększeniem rozmiarów trenowanych mięśni,  podstawą preparatu powinna być arginina (najczęściej jako AAKG czyli alfaketoglutaran argininy). Aminokwas ten wpływać może korzystnie na produkcję tlenku azotu- związku, który wykazuje zdolność do rozszerzania światła naczyń krwionośnych i poprawy przepływu krwi przez tkankę mięśniową.

Finalnym i odczuwalnym efektem tej zależności jest wspomniana wyżej, tzw. „pompa mięśniowa”, zjawisko, które dostarcza wiele frajdy, a zdaniem wielu przyczyniać się może do szybszego przyrostu tkanki mięśniowej. Jednorazowa dawka argininy to 3 - 5g, ale często osoby po raz pierwszy stosujące suplementację tym aminokwasem odczuwają dawki oscylujące w przedziale 1 – 2g. Wspomnieć warto także, iż podobne działanie do argininy wykazuje cytrulina (występująca najczęściej jako jabłczan cytruliny).