Pieprz i piperyna

Pieprz obok soli stanowi jedną z najczęściej stosowanych przez nas przypraw. W przeciwieństwie do „białej śmierci” pieprz posiada jednak szereg ciekawych właściwości, które sprawiają, że okazuje się on wartościowym dodatkiem do diety. Walory tej przyprawy okazały się na tyle znaczące, że w postaci specjalnego ekstraktu stanowi dziś ona integralny składnik wielu suplementów diety. Co warto wiedzieć na temat pieprzu?

Przeczytaj koniecznie:

Jak przygotować spalacz tłuszczu w warunkach domowych

Kilka słów wstępu

Tradycja używania pieprzu jako dodatku kulinarnego ma dziś już ponad cztery tysiące lat. Przyprawę tą dawniej ceniono na tyle, że realizowano z jej udziałem rozmaite transakcje traktując ją jako walutę, odpowiednik pieniądza. Oczywiście dziś już takich praktyk się nie uskutecznia, niemniej jednak pieprz ma wielorakie zastosowania, oprócz tego, że stanowi cenny dodatek do dań różnego typu, nadając im wyrazistości i pikanterii, wykorzystywany jest także jako składnik suplementów diety. Dodatkowo, od pewnego czasu prowadzone są badania nad wpływem substancji w nim zawartych na aspekty takie jak:

  • biodostępność leków i innych substancji aktywnych,
  • produkcję czynników zapalnych,
  • nastrój i samopoczucie,
  • pigmentacja skóry,
  • wiele innych.

Piperyna, ekstrakt z pieprzu czarnego

Chyba każdy kto interesuje się suplementacją zauważył, że integralnym składnikiem wielu preparatów jest piperyna. Znaleźć ją można przede wszystkim w tzw. spalaczach tłuszczu o działaniu termogennym, ale nie tylko. Piperyna obecna jest również w wielu suplementach witaminowych i witaminowo-mineralnych, aminokwasowych, preparatach przedtreningowych i wielu innych. Dodatek ten ma za zadanie zwiększyć biodostępność innych związków obecnych w suplementach, takich jak witaminy z grupy B czy kurkumina. To jednak nie wszystko.

Piperyna sama w sobie, oprócz wpływu na biodostępność wielu substancji, wykazuje także właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu pomaga chronić organizm przed nadmierną aktywnością wolnych rodników. Na szczególną uwagę zasługuje także jej potencjał termogeniczny. Badania naukowe wykazały, że alkaloid ten zwiększa produkcję ciepła i nasila spalanie kwasów tłuszczowych w procesach energetycznych. Intrygujące okazują się także antydepresyjne właściwości piperyny, co związane jest z jej dodatnim wpływem na uwalnianie beta-endorfin i produkcję serotoniny.

Co za dużo to niezdrowo

Pieprz i zawarta w nim piperyna mają swoje zalety, ale maja też pewne wady, które ujawnić się mogą przy zbyt wysokim spożyciu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pieprz zawiera substancje drażniące śluzówkę przewodu pokarmowego. Nadmierne jego spożycie będzie więc wiązać się z dyskomfortem, wypadkach nawet ze zwiększeniem przepuszczalności jelitowej. Dodatkowo w pieprzu obecny jest związek o właściwościach kancerogennych zwany saflorem. Wysoka ekspozycja na działanie tej substancji może być potencjalnie niebezpieczna.

Podsumowanie

Pieprz okazuje się być cennym dodatkiem do naszej diety, a zawarta w nim piperyna stanowi wartościowe uzupełnienie receptury wielu suplementów. Zwiększanie wchłaniania innych bioaktywnych substancji oraz właściwości termogenne to podstawowe walory pieprzu. Należy jednak mieć na uwadze, że z pieprzem, jak ze wszystkim – warto zachować umiar, gdyż jego nadmiar jest po prostu szkodliwy.