Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Odtłuszczone – niezdrowe dla serca

Odtłuszczone – niezdrowe dla serca

PoTreningu

Nie ulega wątpliwości, że nadmierne spożycie niektórych rodzajów tłuszczów może być niebezpieczne dla zdrowia, a tym głównie – dla układu krążenia. Z drugiej strony jednak, błędnym okazuje się przekonanie, jakoby usilne odtłuszczenia diety były dobrym sposobem na to, by ustrzec się chorób sercowo-naczyniowych. Istnieją dowody na to, że bardzo niskie spożycie tłuszczu negatywnie wpływa na gospodarkę lipidową co może stanowić czynnik ryzyka rozwoju miażdżycy.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Low-fat trend

Pomimo, iż ostatnio dość głośno robi się o modelach żywieniowych, które nie limitują spożycia tłuszczu (takich jak choćby dieta paleo), to w pewnych kręgach ciągle za optymalne rozwiązanie uchodzi dieta niskotłuszczowa. Co ciekawe, nierzadko dietetycy i lekarze zalecają ją osobom otyłym i borykającym się z zaburzeniami gospodarki lipidowej czy też już istniejącą chorobą układu krążenia. W świetle dostępnej literatury wydaje się to jednak rozwiązaniem stosunkowo kiepskim. Istnieją bowiem dowody na to, że drastycznie obniżenie konsumpcji tłuszczu doprowadza do niekorzystnych zmian w obrębie wskaźników zdrowia metabolicznego.

Ciekawe badanie

Dość interesujących danych w odniesieniu do omawianej zależności dostarczają wyniki studium przeprowadzonego przez zespól naukowców pod kierownictwem dr Marshalla z Walter Reed Army Medical Center Cardiology Service. Autorzy przeprowadzili prospektywne badanie oceniające wpływ zmiany stylu życia (modyfikacja dieta, wprowadzenie ćwiczeń aerobowych, jogi), u osób zagrożonych chorobą wieńcową. Punktem odniesienia były parametry lipidowe takie jak:

  • poziom cholesterolu całkowitego,
  • poziom lipoprotein o wysokiej gęstości (czyli HDL – zwany dobrym cholesterolem),
  • poziom lipoprotein o niskiej gęstości (czyli LDL – zwany złym cholesterolem),
  • poziom triglicerydów.

Uczestnicy przez okres trzech miesięcy realizowali założenia diety, w przypadku której udział energii z tłuszczu wynosił ledwie 8,7% (zwyczajowe spożycie wynosi od 25 do 40%). Badani otrzymali też odpowiedni program ćwiczeń uwzględniający treningi aerobowe i jogę. Przed rozpoczęciem i po zakończeniu próby wszyscy ochotnicy zostali poddani badaniu lipidogramu. Co się okazało?

Wyniki badania

W toku trwania badania wyszło na jaw, że stosowanie niskotłuszczowej diety doprowadza do obniżenia poziomu HDL – czyli dobrego cholesterolu (spadek w próbie wynosił 8,3%). Jednocześnie doszło do zwiększenia poziomu triglicerydów we krwi (aż o 17,6%). Zmiany te zostały uznane za niekorzystne. Wysiłek fizyczny jedynie w niewielkim stopniu niwelował niepożądany wpływ niskotłuszczowej diety na parametry lipidowe.

Wnioski

Istnieją pewne przesłanki by uważać, iż wprowadzanie głębokich restrykcji w spożyciu tłuszczu nie tylko nie niesie za sobą istotnych korzyści dla kondycji układu krążenia, ale może być wręcz dlań szkodliwe. Zamiast „odtłuszczać” dietę warto zwrócić uwagę na jakość spożywanej żywności o rodzaj spożywanych tłuszczów.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie