Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Oznakowania „light” sprawiają, że jemy więcej

Oznakowania  „light”  sprawiają, że jemy więcej
Od pewnego czasu zwracasz uwagę na to co jesz, opierasz swoją dietę jedynie na produktach niskotłuszczowych typu „light” czy „fit” a mimo to nie możesz schudnąć? Wyniki badań niedawno przeprowadzonych przez naukowców z Cornell University (Food & Brand Lab) potwierdzają, że Twoje doświadczenia nie są odosobnione. Obserwacje autorów wskazują, że produktów oznakowanych jako niskokaloryczne i dietetyczne zjadamy zazwyczaj aż 50% więcej niż ich konwencjonalnych odpowiedników!

Ze spożyciem produktów typu „light” wiąże się wiele kontrowersji, niektórzy dietetycy i autorzy artykułów traktujących o zdrowym odżywianiu wyraźnie namawiają do ich konsumpcji, inni natomiast przestrzegają przed ich spożyciem przekonując, że uwzględnienie ich w menu w cale nie wpływa korzystnie na masę i skład ciała. Niestety w trzech przeprowadzonych niedawno eksperymentach naukowych konsekwentnie potwierdzały się obawy sceptyków. Produktów opatrzonych informacją dotyczącą obniżonej kaloryczności jemy więcej, a dodatkowo mamy skłonność do niedoszacowywania  ich wartości energetycznej, mamy także mniejsze wyrzuty sumienia związane z ich spożyciem, nawet gdy doprowadzamy do stanu przejedzenia.

Informacje te mogą mieć szczególne znaczenie dla osób, które zmianę nawyków żywieniowych rozumieją jako zastąpienie produktów konwencjonalnych produktami o obniżonej kaloryczności. W praktyce okazać się może, że dietetycznych płatków śniadaniowych sypiemy więcej do miski, niskotłuszczowego serka więcej nakładamy  na chleb, a dietetycznych ciasteczek wsuwamy nie jedną paczkę, a dwie. W praktyce więc pomimo iż bazujemy na pokarmach typu „light”, to wcale nie zmniejszamy podaży energii.

Wnioski

Wygląda na to, że jeśli chodzi o produkty niskokaloryczne i niskotłuszczowe należy zachować szczególną ostrożność. Warto też czytać uważnie etykiety artykułów żywnościowych, nieraz okazuje się bowiem, że pomimo iż zawartość tłuszczu została obniżona o połowę, to kaloryczność produktu jest mniejsza jedynie o kilkanaście procent – wynika to choćby z wyższego udziału cukrów. Ważna jest także kontrola wielkości spożywanych porcji i świadomość, że mamy naturalną tendencję do tego by pokarmów typu „fit” czy „light” zjadać po prostu więcej. 

Źródła: • foodpsychology.cornell.edu

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Odchudzanie Ladies