Jak przygotować zdrowy i smaczny obiad w  diecie redukcyjnej?

Obiad w wielu tradycjach to główny posiłek w ciągu dnia, często spożywany w godzinach popołudniowych, obserwuje się jednak tendencję do przesuwania pory jego konsumowania do godzin wczesnowieczornych. Najbardziej charakterystyczne i przez wielu niezwykle lubiane polskie danie obiadowe to prawdopodobnie rosół i kotlet schabowy z ziemniakami, co niekoniecznie optymalnie wpisuje się w jadłospis ukierunkowany na pozbywanie się zbędnej tkanki tłuszczowej.

Przeczytaj koniecznie:

Obiad ze słoika, „prawie” jak u mamy…

Wiele mówi się na temat śniadań, często zwraca się też uwagę na kolacje, natomiast obiad wydaje się być posiłkiem oczywistym, nie wzbudzającym żadnych kontrowersji. Okazuje się jednak, że również podczas komponowania i przygotowywania tego posiłku popełnić można kilka istotnych gaf, które odbijać się będą na skuteczności realizowanego planu. O czym warto pamiętać podczas przyrządzania i konsumowania obiadu, by był on zdrowy oraz oczywiście przyjazny dla sylwetki?

Zwróć uwagę na sposób przygotowania!

Wartość odżywcza posiłku uzależniona jest nie tylko od rodzaju surowców, których użyjemy do jego przygotowania. W dużej mierze zależy również od metody obróbki kulinarnej. Choć za najbardziej smakowite uchodzą dania smażone (często na głębokim oleju) i panierowane, to warto mieć na uwadze, iż niekoniecznie są one przyjazne dla zdrowia (zwłaszcza przewodu pokarmowego) i sylwetki. Długotrwałe smażenie lepiej jest zamienić na gotowanie, gotowanie na parze, duszenie, grillowanie (ale bez zwęglania posiłku i jego części) lub ewentualnie pieczenie. Jeżeli uwzględnimy dania smażone, to należy pamiętać o tym, by było to smażenie krótkotrwałe, a także uwzględnić odpowiedni rodzaj tłuszczu. Najlepsze opcje to: masło klarowane, olej kokosowy lub oliwa z oliwek. Nie nadają się natomiast do tego typu obróbki cieplnej oleje słonecznikowy czy lniany, a także z pestek winogron.

Obiad powinien być satysfakcjonujący!

Spożycie warzyw z ryżem czy makronem może być smaczną przystawką, jednakże po spożyciu tego typu dania nie dość, iż nie poczujemy satysfakcji, to jeszcze dość szybko zrobimy się głodni. Aby posiłek był sycący warto uwzględnić mięsa (poddane właściwej obróbce termicznej) lub inne źródła pełnowartościowych protein (np. ryby). Sycące są również produkty pełnoziarniste (ryże, makarony) a także jaja oraz nabiał. Pewne znaczenie posiada również konsystencja – produkty zmiksowane mogą być znacznie bardziej sycące niż danie w formie wyjściowej. Dobrze jest zatem pomyśleć o zupach kremach czy sosach do mięs powstałych ze zmiksowanych warzyw. Aby posiłek był satysfakcjonujący pod względem smaku, obiadu nie należy zupełnie odtłuszczać, co jest dość popularnym trendem w dietach ukierunkowanych na redukowanie tkanki tłuszczowej. Tłuszcz oprócz tego, iż jest niezbędnym składnikiem odżywczym, to dodatkowo jest nośnikiem smaku. Posiłek zupełnie go pozbawiony jest niesmaczny, suchy i jałowy.

Pamiętaj, iż je się również oczami!

Niezależnie od tego jakie danie na obiad zaserwujemy, niemałe znaczenie posiada sposób jego podania. Szarobure papki zjedzone w nieposprzątanej kuchni, nie będą smakować najlepiej. W odróżnieniu od potraw podanych w sposób estetyczny, z dodatkiem kolorowych warzyw i dodatków. Dzięki tej odrobinie wysiłku włożonej w kompozycję i propozycję podania, nawet najprostsze danie nabierze przyjemnego charakteru i będzie smakować po prostu znacznie lepiej.