Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Sen jako nieodzowna część treningu

Sen jako nieodzowna część treningu

Kinga Żuralska

Ciężko trenujesz, trzymasz dietę, a efekty nie przychodzą? Czy pamiętasz o odpowiedniej regeneracji? Jest ona potrzebna zarówno do budowania masy mięśniowej, jak i w trakcie redukcji. Jeśli pomijasz ten kluczowy element, nie dziw się, że efekty nie przychodzą. Sen i jego odpowiednia jakość to podstawa do optymalnej regeneracji i nie tylko.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Temat regeneracji w sporcie jest jedynym z podstawowych i najważniejszych potrzeb kompletnego treningu sportowego. Regeneracja nie polega jedynie na stosowaniu odnowy biologicznej w postaci masaży, sauny czy innych zabiegów, ale także, a właściwie przede wszystkim na odpowiedniej diecie nawodnieniu, relaksie i śnie.

Warto zdawać sobie sprawę, że nie relaksujemy się odpowiednio siedząc na kanapie przed telewizorem. W ciągu dnia, rano lub przed pójściem spać, poświęć trochę czasu na to, by się odprężyć. Warto poszukać jakiegoś zacisznego miejsca i choć na 10-15 min odciąć się od problemów dnia codziennego.

Podstawą optymalnej regeneracji jest SEN.

Sen obok treningu i diety odgrywa fundamentalną rolę w procesie budowania formy. Sen jest naturalnym stanem, niezbędnym dla życia. Jego ilość wpływa na zdrowie fizyczne i psychiczne, wyniki jakie osiągamy i samopoczucie. Jego niedobór powoduje tzw. „dług senny” ,obserwujemy spadek koncentracji, szybkość reakcji, wartości siły dynamicznej i statycznej .

Ogólnie przyjęło się, że sen powinien trwać 8 godzin. Wraz ze wzrostem fizycznego lub psychicznego stresu rośnie również zapotrzebowanie na sen.

Sen jest naturalnym etapem regeneracji organizmu, w którym nasze ciało dokonuje zmian adaptacyjnych wobec zadań, którymi był obciążony podczas dnia.

Medycyna snu rozróżnia pięć faz snu: jawa, stadium zasypiania, lekki sen, głęboki sen i faza REM (marzenia senne). Te pięć faz tworzy łącznie cykl snu, który trwa od 90 do 100 minut.

W fazie snu głębokiego odnawiają się komórki. Organizm produkuje większość białek, a także największą część dziennej ilości hormonów wzrostu. One z kolei umożliwiają tworzenie specjalnych komórek układu odpornościowego. Z tego powodu faza ta jest także postrzegana jako proces naprawy organizmu.

Kiedy jesteśmy przeciążeni obowiązkami domowymi, mamy stresującą pracę, a do tego dużo trenujemy, nasza jakość i ilość snu ulegają znacznemu zubożeniu.

Potraktuj sen jako nieodzowną część treningu – mniej świadomość, że bez niego forma sportowa nie poprawi się.

Zadbaj o odpowiednią ilość snu. Jeśli musisz wstać wcześnie, postaraj się położyć odpowiednio szybciej.

Jeśli czujesz się zmęczony, senny, pozwól sobie na krótką drzemkę w środku dnia. Wystarczy 20-30 min, abyś poczuł się lepiej. Zwróć szczególną uwagę na jakość snu. Możesz sypiać po 8 godzin na dobę, a nadal czuć się zmęczony, jeśli nie dbasz o to, w jaki sposób zasypiasz, śpisz i budzisz się.

Przed spaniem nie narażaj się na dodatkowa emisje niebieskiego światła (komputer, telewizor, laptop, sztuczne światło). Zrezygnuj z przeglądania facebook'a na telefonie leżąc w łóżku. Zadbaj, by sypialnia była całkowicie zaciemniona. Ustaw sobie budzik z delikatnym dźwiękiem, po którym nie dostaniesz palpitacji serca. Nie przejadaj się przed snem, ale również nie kładź się spać z pustym brzuchem.

Sen jest niezbędny do życia i prawidłowego przebiegu procesów psychicznych. Nie zapominajcie, że sen to istotna część planu treningowego.

Śpijcie więc dobrze.

 



W artykule mówimy o: Zdrowie