Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Zbyt krótki sen utrudnia utrzymanie założeń diety odchudzającej

Zbyt krótki sen utrudnia utrzymanie założeń diety odchudzającej
Chyba najbardziej niedocenianym czynnikiem wpływającym na masę i skład ciała jest sen. Wszyscy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że odpowiednia aktywność fizyczna, dobra dieta, a także wybrane suplementy diety w sposób istotny przyczyniają się do redukcji nadmiernej masy ciała, ale żeby czas spędzony w łóżku również mógł w tym kontekście okazać się skuteczny wydaje się nieprawdopodobne. Tymczasem w praktyce jest zupełnie inaczej.

 

Sen kluczem do szczupłej sylwetki

Umiejętność wyznaczania realnych celów i konsekwencja w dążeniu do ich realizacji, tak pożądane w trakcie pracy nad estetyką sylwetki, mogą być cechami ludzi wyspanych. Podobnie jak asertywność, samodyscyplina, zdolność do poskramiania własnych popędów i kaprysów. Badania naukowe wskazują, że długość snu w sposób istotny wpływa na nasze zachowania w ciągu dnia. Niedostateczna jego ilość zaburza mechanizmy odpowiedzialne za podejmowanie racjonalnych decyzji.

Skutki braku snu

Osoby niewyspane mają skłonność do ulegania własnym słabościom i działają impulsywnie, nie tylko w relacjach interpersonalnych, ale także dokonując żywieniowych wyborów. Mówiąc w prosty sposób skrócenie długości snu sprawia, że chętniej poczęstujemy się czekoladką, ciastkiem, batonikiem i zwiększa prawdopodobieństwo, iż w trakcie przerwy w pracy czy szkole, bądź w czasie powrotu do domu zajrzymy do baru szybkiej obsługi i zamówimy frytki lub hamburgera.

Interesujące wyniki badań

Opisaną powyżej zależność potwierdzają eksperymenty naukowe przeprowadzone z zastosowaniem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI). Okazuje się, że mózg osób niewyspanych inaczej reaguje na widok niektórych potraw. Zaobserwowano że zmienia się u nich aktywność płatu czołowego, który odpowiedzialny jest za podejmowanie złożonych i racjonalnych decyzji. Brak snu jest więc czynnikiem predysponującym do działań nieodpowiedzialnych, co w oczywisty sposób przekłada się na dokonywanie żywieniowych wyborów…

Podsumowanie

Oprócz właściwie zaplanowanej diety i solidnego treningu to właśnie jakość i długość snu jest trzecim kluczowym czynnikiem wpływającym na to czy uda nam się schudnąć czy nie. Warto poświecić należytą uwagę temu zagadnieniu i zapewnić sobie odpowiednie warunki do głębokiego i długiego snu. Ilość czasu poświęcona na sen powinna być nie mniejsza niż siedem godzin w ciągu doby, a korzystnie jest ten czas wydłużyć o dodatkową godzinę.