Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Wpływ treningu na sen

Wpływ treningu na sen
Trening może ułatwiać lub utrudniać zasypianie. Sen zależy od dziennego rozkładu kalorii, jakości i ilości spożywanych posiłków, wieku, ilości stresów (kortyzol), prowadzonej aktywności fizycznej, innych przemian metabolicznych i hormonalnych. Jeśli masz problemy z zasypianiem po obfitym posiłku (po-treningowym) – zastosuj odżywki (płynny pokarm znacznie szybciej jest przyswajany) lub przesuń trening na wcześniejszą godzinę.

 

Problemy może rodzić także duże spożycie płynów przed, w trakcie i po treningu (BCAA, EAA, białka, gainery, woda spożywana w trakcie ćwiczeń, posiłek po-treningowy itd.). Oddawanie moczu po spożyciu dużych ilości płynów może skutecznie zakłócić wypoczynek nocny.


Dodatkowo należy uwzględnić stosowane powszechnie „spalacze tłuszczu" i środki przed-treningowe (tzw. stacki – czyli kompozycje substancji aktywnych). Użycie podobnych preparatów przed treningiem popołudniowym może pozbawić nas snu na wiele godzin (pobudzenie układu nerwowego). Zwracamy uwagę na środki zawierające kofeinę, johimbinę, geranaminę, l-tyrozynę i inne substancje pobudzające (np. produkty w rodzaju 1 M.R., NOXI PRO, JACK3D, MESOMORPH). W swoim czasie sztandarowym przykładem były produkty zawierające duże dawki kofeiny i efedrynę (obecnie zakazaną i sporadycznie występującą na rynku). Aby uniknąć problemów z zasypianiem należy zastosować jedną porcję produktu (pojedynczą miarkę lub 1 kapsułkę) w godzinach porannych. Po sprawdzeniu tolerancji – stopniowo bierzemy dany produkt coraz później. W przypadku braku problemów z zasypianiem – stosujemy dany preparat 30-45 minut przed treningiem. Najlepiej całkowicie zrezygnować z podobnych stymulantów, ograniczyć spożycie kawy i herbaty (kofeina). Zapewni nam to zdrowy sen.


Trening siłowy, aerobowy czy innego rodzaju powinien ułatwiać zasypianie – gdyż każda aktywność fizyczna przyczynia się do unormowania snu. Podkreślić należy, że intensywność takiego treningu nie powinna być zbyt duża. Problemy z zasypianiem mogą powodować intensywne treningi sportów walki, trening interwałowy/crossfit czy inne skrajnie eksploatujące fizycznie zajęcia. W takim przypadku pomóc może szybkie uzupełnienie węglowodanów i białka po treningu. Jeśli sam trening powoduje problemy z zasypianiem – należy zastosować "schładzanie" (ang. cool down) czyli ćwiczenia rozluźniające, rozciągające, wysiłek mniejszej intensywności. W innym wypadku należy inaczej zaplanować sesję treningową (przełożyć trening na wcześniejsze godziny).
Ze względu na swój wpływ na organizm należy rozważyć długotrwałe wysiłki aerobowe, o skrajnie długim czasie trwania np. bieganie maratonów. Powodują one wielorakie zaburzenia metaboliczne m.in. odwodnienie, krwawienia z przewodu pokarmowego, zaburzenia przyswajania pokarmów (m.in. zmniejszone wydzielanie soku żołądkowego). W takim wypadku sen z oczywistych przyczyn może być wręcz niemożliwy, a w niektórych wypadkach konieczna jest opieka lekarska. Restytucja powysiłkowa (czyli przywracanie stanu równowagi w organizmie) może zająć wiele dni.
Jeśli trenujesz 2-3x dziennie i w ramach regeneracji stosujesz w ciągu dnia drzemkę (krótkotrwały sen) – niestety możesz mieć problemy z zasypianiem wieczorem. Rozregulowujesz w ten sposób dzienny rytm aktywności (stymulowany aktywnością fizyczną, wydzielaniem hormonalnym, znacznie ma tu także podaż światła słonecznego).
Jak widać aktywność fizyczna może dobrze wpływać na sen jak i zakłócać go z wielu przyczyn. W każdym przypadku jeśli masz problemy z zasypianiem i nie możesz ustalić przyczyny – skontaktuj się ze swoim lekarzem rodzinnym.

W artykule mówimy o: Ladies Trening

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę