“Zapomniane” przykłady przypraw, które warto dodawać do potraw

Przyprawy stanowią nie tylko wzbogacają i podkreślają smak przygotowywanych posiłków – stanowią cenne źródło przeciwutleniaczy i innych związków, które mogą pozytywnie wpływać na kondycję zdrowotną a także wspomagać budowanie formy sportowej. Generalnie na co dzień koncentrujemy się na kilku najpopularniejszych przyprawach, nierzadko kiepskiej jakości mieszankach będących źródłem przede wszystkim soli jak i wzmacniaczy smaku. Warto jednak poszerzyć nieco asortyment posiadanych suszonych ziół i przypraw korzennych – zyska na tym nie tylko smakowitość przygotowywanych posiłków, ale i zdrowie. O to kilka przykładów wartych zainteresowania przypraw:

Przeczytaj koniecznie:

Historia przypraw

Kolendra

Walor kulinarny posiadają zarówno części zielone tej rośliny należącej do rodziny selerowatych – stosowane zarówno w kuchni meksykańskiej jak i np. indyjskiej, jak również suszone owoce, potocznie nazywane nasionami. W Polsce zdecydowanie łatwiej dostępne są te drugie – dlatego skoncentrujemy się przede wszystkim na ich walorach. Występują często w postaci zmielonej, charakteryzują się złożonym smakiem oraz aromatem, lekko cytrynowym, komponującym się doskonale z daniami mięsnymi oraz mięsno-warzywnymi. Nadają się także jako dodatek do zup czy kremów warzywnych. Opracowania naukowców wskazują, iż dodatek kolendry może zmniejszać powstawanie heterocyklicznych amin, posiadających właściwości kancerogenne i powstających w trakcie obróbki termicznej mięsa (oraz ryb).

Oregano

Znane z potraw kuchni włoskiej, częsty dodatek do pizzy i sałatek, oprócz niewątpliwych i cenionych powszechnie walorów smakowych znane jest także z właściwości przeciwzapalnych i przeciwbakteryjnych. Pomocne bywa w leczeniu infekcji górnych dróg oddechowych, a także wspomaga pracę układu pokarmowego, zapobiegając zgadze czy wzdęciom. Naukowcy wskazują również, na możliwy potencjał antynowotworowy składników tej aromatycznej przyprawy, ze szczególnym uwzględnieniem raka piersi.

Rozmaryn

Jest rośliną pochodzącą z rejonów śródziemnomorskich, posiada bardzo długą tradycję stosowania – zarówno w celach kulinarnych jak i leczniczych. Posiada silne właściwości antyoksydacyjne, może korzystnie wpływać na proces trawienia. Co interesujące, naukowcy wskazują, iż składnik rozmaryny – kwas karnozowy posiada pozytywny wpływ na funkcjonowanie mózgu, wskazuje się również na jego możliwy potencjał w zapobieganiu chorób neurodegeneracyjnych. Dodatkowo, podobnie jak kolendra zmniejsza intensywność powstawania szkodliwych związków podczas termicznej obróbki mięsa.

Wanilia

Oprócz niezwykłego aromatu, cechą charakterystyczną tej przyprawy stosowanej przede wszystkim jako dodatek do dań słodko, jest dość wysoka cena, która może zniechęcać do kulinarnych eksperymentów albo zwracać uwagę w stronę tańszych zamienników. Warto jednak wiedzieć, iż prawdziwa wanilia posiada szereg istotnych walorów, wśród których wymienia się działanie przeciwzapalne, antyoksydacyjne, przeciwbakteryjne, wspomagające pracę przewodu pokarmowego. Dodatkowo, uwzględnienie tej aromatycznej przyprawy do deserów czy dań na słodko, sprawi, iż będzie nam się wydawało, iż są słodsze niż w rzeczywistości – co może pomóc obniżyć wartość energetyczną przygotowywanych specjałów.

Podsumowanie

Przyprawy to nie tylko mało istotne dodatki – to także skoncentrowane źródło przeciwutleniaczy i związków korzystnie oddziałujących na funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Warto poświęcić chwilę uwagi na ich wybór i pamiętać o tym, by stanowiły integralny składnik codziennej diety.