Jak w prosty sposób zmniejszyć ryzyko przeziębienia i grypy?

Jesień i niestabilna pogoda sprzyjają rozwojowi infekcji górnych dróg oddechowych. Katar, bóle głowy, bóle gardła, kaszel, gorączka bywają niemal zawsze uciążliwe i uniemożliwiają normalną egzystencję, dodatkowo nierzadko kończą się niebezpiecznymi powikłaniami – szczególnie gdy bywają lekceważone i po prostu „przechodzone”. Co można zrobić, aby zmniejszyć ryzyko występowania nieprzyjemnych, jesienno-zimowych infekcji?

Przeczytaj koniecznie:

Warzywa na przeziębienie

Zwróć uwagę na tryb życia, jaki prowadzisz!

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, iż jednym z głównych czynników skutecznie upośledzających funkcjonowanie układu odpornościowego jest przewlekły stres. Ekspozycja na działanie bodźców stresowych pozostających poza możliwościami adaptacyjnymi organizmu – czy to w domu czy to w pracy, może zwiększać ryzyko występowania wielu chorób i infekcji. Dlatego też tak ważne jest, aby umieć sobie w sposób konstruktywny radzić ze stresem. Niemałe znaczenie dla radzenia sobie z napięciem będzie miała optymalna ilość snu, w czasie którego zachodzi regeneracja układu nerwowego. Pomocna może okazać się także regularna aktywność fizyczna, a także dobra organizacja pracy własnej, uwzględniająca w tygodniowym harmonogramie zajęć czas na relaks i odpoczynek. Mówiąc o trybie życia, wspomnieć należy, iż czynnikiem negatywnie wpływającym na pracę układu odpornościowego jest palenie papierosów oraz brak umiaru w spożywaniu napojów wyskokowych.

Zdrowo się odżywiaj!

Powtarzane wielokrotnie hasło dotyczące właściwego odżywiania w trosce o kondycję układu odpornościowego brzmi trochę jak frazes – często wolimy zażyć dodatkową tabletkę multiwitaminy niż zainteresować się zawartością talerza. A faktem jest, iż właściwie zbilansowana dieta naprawdę posiada niebagatelne znaczenie w kontekście zapobiegania rozwoju infekcji i chorób. Warto również wiedzieć, iż czynnikami wpływającymi negatywnie na funkcjonowanie układu odpornościowego są choroby dietozależne, takie jak np. cukrzyca. Rozwojom infekcji i chorób sprzyja także niedożywienie, które często jest efektem spożywania mocno przetworzonych pokarmów, praktycznie nie zawierających składników mineralnych i witamin. Utrzymaniu układu odpornościowego w dobrej formie sprzyja z kolei znormalizowana pod względem składu masa ciała oraz dieta opierająca się o dobrą jakościowo, nieprzetworzoną technologicznie żywność, ze szczególnym uwzględnieniem świeżych owoców i warzyw. A jakie składniki pokarmowe mają szczególne znaczenie w kontekście zapobiegania rozwojowi chorób i infekcji? Wśród najistotniejszych wymienia się: selen, cynk; witaminy: A, B2 i B6, C, D, E.

Dbaj o higienę!

Niby sprawa oczywista, ale ciągle sporo osób posiada problem choćby z myciem rąk czy też spożywanych warzyw i owoców – narażając się tym samym na „inwazję” potencjalnych patogenów. Brak należytej higieny może nie tylko zwiększać ryzyko występowania przeziębienia czy grypy, ale także pokarmowych zatruć, objawiających się bólami, brzucha, wymiotami czy biegunkami. Zdecydowanie warto poświęcić uwagę zabiegom związanym z przestrzeganiem zasad podstawowej higieny.

Podsumowanie

Dla kondycji układu odpornościowego niebagatelne znaczenie posiada stopień odżywienia organizmu, a także długość snu, umiejętność radzenia sobie ze stresem i należyta higiena osobista. Przestrzegając kilku prostych zasad, można zmniejszyć ryzyko występowania wielu infekcji oraz chorób.