Pułapki drastycznych diet

Kiedy postanawiasz zrzucić nadprogramowe kilogramy, czy też popracować nad wyglądem własnej sylwetki najczęściej sięgasz po dietę. Lepszą lub gorszą, od dietetyka lub z gazety. Jeśli dieta, na którą się decydujesz opiera się o kilka produktów, jeśli masz jedną rozpiskę i bez przerwy bazujesz na tym samym, szybko wpadasz w monotonię. Jak tego uniknąć? Większość powszechnie znanych i stosowanych diet sprowadza się do jedzenia owsianki z owocem i ryżu z kurczakiem, popychanego twarogiem z orzechami.

Przeczytaj koniecznie:

Kobieta w sidłach szybkiego odchudzania. Część I . Przyczyny i konsekwencje

Dlaczego tak się dzieje?

Jest to niewątpliwie rozwiązanie wygodne, mało czasochłonne, łatwe do przygotowania, łatwe do policzenia makroskładników i kalorii.

Odstawiając gotowe dania i półprodukty szukasz łatwej drogi, dlatego sięgasz po proste rozwiązania. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie to, że często z lenistwa jesz nieustannie to samo. Pochłonięty dietą i jej pierwszymi efektami – jesz często zbyt mało.  Początkowo takie rozwiązanie przynosi efekty. Chudniesz. Jesteś z siebie zadowolony.

Po pewnym czasie jedzenie bez przerwy ryżu i kurczaka staje się nudne i monotonne. To sprawia, że tracisz motywację. Jeśli do tego mocno ograniczasz kalorie, głód staje się coraz bardziej dokuczliwy. Wraz ze spadkiem spożycia żywności oraz zawartości tkanki tłuszczowej w ciele obniża się poziom leptyny. W dużym uproszczeniu jej niedostatek wysyła sygnał do mózgu, że rezerwy energetyczne są na wyczerpaniu i zbliża się okres głodu. W rezultacie odczuwasz coraz większe łaknienie, a metabolizm jest coraz wolniejszy. Drastyczne obcinanie kalorii może wywoływać wilczy apetyt, prowadząc w rezultacie do okresów głodowania i obżarstwa. Po każdym opychaniu się „niedozwolonym” jedzeniem, coraz ciężej wrócić w rygor diety. Ironią dzisiejszej mody na odchudzanie, jest to, że w dłuższej perspektywie przybieramy coraz więcej na wadze, a ludzi otyłych przybywa.

Nie pozbędziesz się tkanki tłuszczowej na dobre, jeśli będziesz na przemian ograniczać kalorie i objadać się. Jeśli zależy Ci na trwałych efektach zmień nawyki żywieniowe i utrzymuj je do końca życia. Dieta powinna być tak dobrana, aby jak najbardziej wpisywała się w twoje preferencje, tak by możliwe było odżywianie się w ten sposób przez całe życie.

Co z tego, że przejdziesz na dietę na dwa czy trzy miesiące? Schudniesz 4-8kg, a potem wrócisz do wszystkiego, czego odmawiałeś sobie w tym czasie?

Długofalowy sukces tkwi w dwóch podstawowych założeniach

  • Uwzględnij swoje preferencje żywieniowe
  • Wykształć prawidłowe nawyki żywieniowe

Niełatwo jest zmienić swoje postępowanie, ale gdy stopniowo przywykniesz do nowych zwyczajów, staną się one dla ciebie naturalne.

Jeśli Twój sposób odżywiania będzie uwzględniał potrawy i produkty, które szczególnie lubisz, będzie Ci łatwiej. Wiele klasycznych „niezdrowych” potraw można wykonać w wersji zdrowszej. Warto zaznaczyć, że zmieniając nawyki żywieniowe, często z czasem zmieniają się preferencje żywieniowe.  Nie zamykaj się więc w utartych schematach, szukaj nowych smaków i potraw idealnych dla ciebie. Nigdy nie zapominaj -  żadna dieta nie zwalnia z myślenia.

Do dwóch powyższych zasad warto dodać jeszcze: zmień swój sposób patrzenia na świat.

Podsumowując, nie ma jednego rozwiązania dietetycznego idealnego dla każdego. Dieta powinna być tak dobrana, aby jak najbardziej wpisywała się w twoje preferencje, tak by możliwe było odżywianie się w ten sposób przez całe życie.