Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Pułapki drastycznych diet

Pułapki drastycznych diet
Kinga Żuralska
Kiedy postanawiasz zrzucić nadprogramowe kilogramy, czy też popracować nad wyglądem własnej sylwetki najczęściej sięgasz po dietę. Lepszą lub gorszą, od dietetyka lub z gazety. Jeśli dieta, na którą się decydujesz opiera się o kilka produktów, jeśli masz jedną rozpiskę i bez przerwy bazujesz na tym samym, szybko wpadasz w monotonię. Jak tego uniknąć? Większość powszechnie znanych i stosowanych diet sprowadza się do jedzenia owsianki z owocem i ryżu z kurczakiem, popychanego twarogiem z orzechami.

Dlaczego tak się dzieje?

Jest to niewątpliwie rozwiązanie wygodne, mało czasochłonne, łatwe do przygotowania, łatwe do policzenia makroskładników i kalorii.

Odstawiając gotowe dania i półprodukty szukasz łatwej drogi, dlatego sięgasz po proste rozwiązania. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie to, że często z lenistwa jesz nieustannie to samo. Pochłonięty dietą i jej pierwszymi efektami – jesz często zbyt mało.  Początkowo takie rozwiązanie przynosi efekty. Chudniesz. Jesteś z siebie zadowolony.

Po pewnym czasie jedzenie bez przerwy ryżu i kurczaka staje się nudne i monotonne. To sprawia, że tracisz motywację. Jeśli do tego mocno ograniczasz kalorie, głód staje się coraz bardziej dokuczliwy. Wraz ze spadkiem spożycia żywności oraz zawartości tkanki tłuszczowej w ciele obniża się poziom leptyny. W dużym uproszczeniu jej niedostatek wysyła sygnał do mózgu, że rezerwy energetyczne są na wyczerpaniu i zbliża się okres głodu. W rezultacie odczuwasz coraz większe łaknienie, a metabolizm jest coraz wolniejszy. Drastyczne obcinanie kalorii może wywoływać wilczy apetyt, prowadząc w rezultacie do okresów głodowania i obżarstwa. Po każdym opychaniu się „niedozwolonym” jedzeniem, coraz ciężej wrócić w rygor diety. Ironią dzisiejszej mody na odchudzanie, jest to, że w dłuższej perspektywie przybieramy coraz więcej na wadze, a ludzi otyłych przybywa.

Nie pozbędziesz się tkanki tłuszczowej na dobre, jeśli będziesz na przemian ograniczać kalorie i objadać się. Jeśli zależy Ci na trwałych efektach zmień nawyki żywieniowe i utrzymuj je do końca życia. Dieta powinna być tak dobrana, aby jak najbardziej wpisywała się w twoje preferencje, tak by możliwe było odżywianie się w ten sposób przez całe życie.

Co z tego, że przejdziesz na dietę na dwa czy trzy miesiące? Schudniesz 4-8kg, a potem wrócisz do wszystkiego, czego odmawiałeś sobie w tym czasie?

Długofalowy sukces tkwi w dwóch podstawowych założeniach

  • Uwzględnij swoje preferencje żywieniowe
  • Wykształć prawidłowe nawyki żywieniowe

Niełatwo jest zmienić swoje postępowanie, ale gdy stopniowo przywykniesz do nowych zwyczajów, staną się one dla ciebie naturalne.

Jeśli Twój sposób odżywiania będzie uwzględniał potrawy i produkty, które szczególnie lubisz, będzie Ci łatwiej. Wiele klasycznych „niezdrowych” potraw można wykonać w wersji zdrowszej. Warto zaznaczyć, że zmieniając nawyki żywieniowe, często z czasem zmieniają się preferencje żywieniowe.  Nie zamykaj się więc w utartych schematach, szukaj nowych smaków i potraw idealnych dla ciebie. Nigdy nie zapominaj -  żadna dieta nie zwalnia z myślenia.

Do dwóch powyższych zasad warto dodać jeszcze: zmień swój sposób patrzenia na świat.

Podsumowując, nie ma jednego rozwiązania dietetycznego idealnego dla każdego. Dieta powinna być tak dobrana, aby jak najbardziej wpisywała się w twoje preferencje, tak by możliwe było odżywianie się w ten sposób przez całe życie.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę